UKE 3

(annonselenke)

Hei fininger ♥

Vet mange av dere er interesserte i at jeg skal blogge mer om trening og mat, så det er noe jeg har bestemt meg for å dele mer om med dere fremover. Jeg er ekstremt interessert i alt som har med trening og sunn mat å gjøre, og vil si jeg kan mer enn gjennomsnittet. Spesielt når det gjelder hva man bør spise, og ikke minst har jeg en veldig god oversikt over næringsinnholdet i det aller meste. Er så mye man tenker er helt ok å spise- feks grønn pesto, men guess what? I ET glass grønn pesto er det over 1000 kcal og det inneholder hele 52 gram fett per 100 gram. Not good! Det kan selvfølgelig nytes med god samvittighet en gang i blant, men er kanskje ikke noe man bør spise hver dag. Til sammenligning kan du faktisk spise nesten ti kyllingfilleeter for de samme kaloriene. Gjett hva du blir mettest av? 😉 Hehe, synes slikt er superinteressant. Vil gjerne komme med enda flere eksempler og lære dere mer hvis dere synes det er kult å lese om ♥ 

BUKSE HER (loooove it)

Uansett! Det er nå 3 uker siden jeg begynte med PT-timer og “strengt” kosthold. Året i Bergen har virkelig ikke vært bra for kroppen sånn fysisk, i alle fall ikke det siste halvåret, som bestod hovedsaklig av mye festing og nattmat på Mc Donalds. Jeg er svak, slapp i kroppen, gått opp over 5 kilo og fått et par valker jeg aldri har hilst på tidligere- haha. Riktignok ikke overraskende for livsstilen min har vært alt annet enn optimal! Men vet dere hva? Jeg har kost meg og det er helt greit, jeg angrer ikke på noen måte. Men nå føler jeg meg ikke så komfortabel i kroppen min som jeg ønsker å være, og savner også gleden og energien trening og sunn mat gir meg. Så hva gjør jeg da? Jo jeg setter i gang igjen!

Enn så lenge har alt gått veldig fint. Jeg har hovedsaklig spist sunt, men jeg har også skeiet ut et par ganger. Det må jo til! Man kan ikke være for streng- det blir både usunt og vanskelig å holde. Ellers har jeg trent med pt’en min to ganger i uken, og utenom det trent ca 2-3 ganger i uken ekstra på egenhånd. Da hovedsaklig cardio 🙂 Har også prøvd å bevege på meg mer enn jeg pleier, og har vært flink til å feks heller gå til skolen enn å ta trikken. Kjøpte meg fitbit (pulsklokke) for noen uker siden, og man kan trygt si at den skritt-telleren har blitt min nye bestie og følgesvenn, haha. Så sykt gøy å sette daglige mål med skritt osv!

Jeg og pt’en min kjører body scan på Elixia hver 14ende dag, slik at vi kan følge med på resultatene jeg får og ikke minst som en liten motivasjon til å stå på videre. Jeg har faktisk aldri hatt så dårlig utgangspunkt som da jeg trasket inn der for tre uker siden, og har både gått opp en goood del i fettprosent og mistet muskelmasse siden sist vi scannet meg (ca 1 og et halvt år siden). Men! Forrige fredag hadde jeg min første scan, altså etter 14 dager med trening og sunn mat- og til min store glede hadde jeg faktisk gått ned 1,1 i fettprosent på bare denne korte perioden. YAY! Skikkelig gøy og motiverende. Merker også at jeg får mer overskudd og energi, noe som nesten er det aller viktigste. Går rundt med en stor lykkefølelse og masse mestringsfølelse, det er så deilig!

Og her kan dere se min nye hobby fortiden: food prep! Dette er noe jeg aldri har drevet med tidligere, men guuuud så smart det er. Du sørger for at du har sunn mat å spise hjemme eller ta med på jobb/skole, man sparer mye tid og ikke minst er det så bra for lommeboka! Maten kostet vel kanskje 80 kr totalt å kjøpe, og det jeg har laget holder til at jeg får spist meg mett til lunch/middag ca 4 ganger. Om noen lurer på om det er pasta jeg har laget så er det ikke det. Det er “fettucini” laget av grønne soyabønner, med hele 45 gram protein, 20 gram fiber og bare 14 gram carbs pr 100 gram. Får kjøpt det på Coop extra, helt genialt for oss som trener mye styrke og trenger masse proteiner 🙂

Nå ble dette innlegget veeeeldig langt, men ble vel litt revet med- haha. Kommer til å tipse dere mer fremover både når det gjelder mat og trening, ikke minst oppdatere dere på hvordan jeg ligger ann. Si i fra om det er noe dere lurer på eller vil jeg skal skrive om neste gang ♥

68 kommentarer
    1. Anbefaler deg å lese bloggen til marenaasen og heleneragnhild ang kosthold 🙂 en burde ikke tenkte at det er kalori-innholdet som avgjør om en matvare er sunn eller ikke. Og desutten skapet det et feil syn på mat. Mat er ikke kalorier, mat er næring og drivstoff for kroppen.

    2. Anonym: Tro meg, det vet jeg så absolutt. Men allikevel må man tenke på at energi inn = energi ut når man vil ha resultater slik som meg, og da er det kcal som gjelder. Man kan gå ned i vekt på å bare spise sjokolade liksom, så lenge man ligger under hva man forbrenner. Samme som at man kan gå opp i vekt av å spise masse sunn mat- for selvom det er sunt er det fortsatt energi.

      Jeg ser ingenting galt i å være nogenlunde obs på kalorier og næringsinnhold i maten man spiser. Er jo så mange som ikke skjønner hvorfor de aldri går ned i vekt/legger på seg, og det er ofte grunnet at de egentlig ikke helt har peiling på hva de putter i seg. Feks nøtter er sunt fett JA, men du vil mest sansynlig legge på deg om du gomler i deg masse nøtter hver eneste dag.

      Skal forresten sies at jeg ikke teller kalorier og heller aldri har gjort det, er ikke for å være ekstrem men er som sagt for å ha nogenlunde peiling på næringsinnholdet i maten min 🙂

    3. Hei kjære Andrea. Det er så fantastisk og supert at du har et brennende engasjement for trening og kosthold. Flott at du ser gleden og verdien i fysisk aktivitet. Samtidig kjenner jeg at jeg blir trist, skuffet og til dels frustrert over dette innlegget. Som en flott (!) jente og med mange gode meninger er dette et av de mer inkompetente og dårlig gjennomtenkte av innleggende dine. Fra start til slutt lyser det gjennom av «kroppsfokus» og det å finne «idealkroppen». Du nevner kalorier, valker, og kropp – kropp – kropp. Mat er energi til kroppen og JA det er viktig å ha et riktig og balansert kosthold. MEN å ramse opp slike eksempler med dette fokuset synes jeg er helt feil og gir feil innsikt til mange av de unge jentene som leser bloggen din. De fleste kan nok minimalt om dette med kalorier og energien i kroppens daglige drift. Derfor kan dette gi et galt bilde og er svært lite heldig. Fysisk aktivitet burde være forbundet med noe indre motivert. Noe som gir en glede i seg selv og ikke en ytre motivasjon som utseende. Som en stor norsk profil og et forbilde blant unge norske jenter synes jeg denne vinklingen er både korttenkt og misvisende.

    4. Solveig: Er så lei av at man ikke skal kunne skrive om noe som helst lenger uten at folk skal klage. Hvorfor må dagens samfunn være så sinnsykt sensitive??? Tåler vi ingenting lenger?! La nå Andrea få dele sine erfaringer, selv synes jeg ikke det var noe som helst galt med det innlegget her. Som bloggleser vet jeg at Andrea har et sunt forhold til mat og kropp, og jeg tror nok du skal være trygg på at ingen unge jenter får spiseforstyrrelser av det innlegget her 😛

    5. Likte innlegget veldig godt! Synes du klarer å ha et sunt fokus “til tross” for at innlegget handler om kropp 🙂 Ja takk til flere tips og triks!

    6. JATAKK til flere slike innlegg!
      Jeg lurte på hvilke merke “pastaen” er? Og om du evt kunne kagt ut bilde av pakken på snap/bloggen/kommentarfelt slik at jeg kan finne nøyaktig den du bruker her 🙂

    7. Det er et veldig godt eksempel Andrea, og du har helt rett i det du skriver. Men du burde kanskje tatt en litt annet eksempel, som at 100 gram sjokolade har samme kaloriinnhold som en stor sunn middag. Det blir litt feil å påpeke at pesto kan ødelegge, da vil veldig mange av dine for eksempel mindreårige lesere ikke tørre å spise pesto lenger. Ingen spiser uansett et helt glass pesto, det er ganske mange teskjer med pesto man får ut av ett glass, så å spise en teskje pesto ved siden av kyllingen og risen er absolutt ikke ille, og det blir ikke mange ekstra kaloriene, men til gjengjeld smaker maten mye bedre enn uten 🙂

    8. Hei Andrea, SÅ utrolig kjekt at du kommer med et slikt innlegg! JATAKK til flere!! Hadde vært helt supert om du kunne skrevet litt om hvilke type trening du gjør: hva cardio? Er det intervaller, isåfall hvilke type? Og gjerne mer innlegg av hva du pleier å spise for å bli fit hihi.
      Er inni en skikkelig bra treningsperiode selv, og syntes det er supermotiverende å lese slike innlegg! <3 <3 Stor klem til deg

    9. Heisann. Digga blogginnlegget ditt. Lurte på hvilken type fitbit klokke du har? Har hatt lyst på det lenge.
      XOXO

    10. Hei! Har selv begynt med trening, men sliter å holde meg til riktig kosthold…. Håper du kan gi mange tips om kosthold, gode og sunne middager og frukoster! Liker at du begynner å komme tilbake til bloggingen! Syntes det er dumt at folk mener at man ikke kan skrive om hva som er sunt, og kropp for den saks skyld, uten at man må blande inn kroppspress! Det er viktig å holde seg sunn, stå på!!

    11. Digget innlegget jeg, stå på flinke! <3 Hadde også vært kjempegøy om du satte deg litt mer inn i vegetarisk/vegansk mat. Forventer ikke at du skal bli det, men ingen har vondt av noen veganske måltider i ny og ne 😀
      Lykke til videre, gleder meg til å følge med!

    12. Chill folkens
      La jenta skrive hva hun vil, ønsker hun å gjøre på den måten så la hun. Hver ting en blogger skriver så kommer det alltid kommentarer at dt går ut over barna.jg hr lest blogger siden jeg var 13 år og er 22 nå. Har aldri blitt påvirket pånoe som helst måte, er hva man selv gjør det til og. La hun lese av kalorier da who cares. Bry dere om deres liv eller slutt å følg;)

    13. gøy med slike innlegg! uansett, så er det lett å glemme: Kroppen trenger fett for å forbrenne fett!!! wtf ikkesant, derfor er det superviktig å få i seg nok fett til hvert måltid, slik at ikke kroppen sparer på det fettet den har pga kostholdet har underskudd av fett 😀

    14. Tror de fleste har godt av å ta i et tak. Spesielt med tanke på overskudd. Men du sier du kan mer om dette med kosthold og trening enn gjennomsnittet. Hvor har du tilegnet deg denne kunnskapen lurer jeg på? Kanskje du kan si hvor du har lest, slik at andre også kan lære dette? Og husk, i den store jungelen. Kildekritikk er viktig!

    15. Trenger virkelig motivasjon til å starte selv så dette var akkurat det jeg trengte!! stå på videre 🙂

    16. Veldig enig med Solveig over her. Kommenterer ikke så ofte blogger, men føler at jeg må det nå. Det er flott at du føler deg bedre, og at du har funnet en sånn interesse. Jeg blir derimot redd av hvordan du fremstiller dette. Verken du eller jeg har nødvendigvis problemer med mat, men du har flere tusen lesere som enten har det, har hatt det, eller som er i ferd med å få det. For sistnevnte kan slike innlegg var den siste triggeren for at det skal utvikle seg i veldig negativ retning. For å dele slik informasjon er det viktig at man sitter på nok kunnskap, og det er det åpenbart at du ikke gjør. Du har lært av en pt (som jeg antar) har et 3 måneders kurs, og det er ikke holdbart! Vær så snill og tenk litt Andrea. Du har alltid virket så smart og god!

    17. Elsker sånne innleg som dette!! de kan ikke bli for lange, bare skriv alt du vet er såå intressant å lese hvordan du gjør det med kosthold og trening!! er ikke rart folk er nyskjerrige når du ser så smashing ut!! <3

    18. Spennende og gøy! Kan en del selv om kosthold, og synes det er så vanskelig fordi det er så mye nei-mat. Lite fett er greit nok, men så har du sunt fett. Mye raske karbohydrater er feil men trege karbohydrater er bra. Spis proteiner, men det mange ikke vet er at hvis du ikke trener så har ikke kroppen behov for mer enn X antall gram protein, overskrides dette så blir det omdannet til fett. Jeg tenker at man må spis alt med måte, det er vell den eneste teorien jeg tror fungerer. Det er greit å spise ei skje med pesto i pastaen sin, en trenger ikke hele glasset. Hvorfor lide over et vaffelhjerte, spis med god samvittighet men ikke sluk alt osv.. men jeg er enig med deg! Ikke angre på det som er spist. Da kan det bare gå en vei og det er oppover.

    19. Kan du legge ut alle treningsøvelsene du gjør på studio? Og hvor mange du tar?
      Og legge ut all maten du lager i den foood prep? Hva man trenger å kjøpe inn osv? Har så veldig lyst til å gjøre det jeg og, ‘en ønsker at det skal være både BILLIG og sunt. Hva studerer du forresten?

    20. hei.har din pt mange års erfaring med kosthold og trening? er selv på diett for å minske fettprosent og øke muskelmasse, men har overhode ikke no form for kjøttdeig eller chilisaus i dietten ;o. er jo sukker i sausen så bare lurte. å veie inn hver 14 dag med bodyscanner burde bli til en gang hver ca 5 mnd f.eks.og heller bruke badevekt, hver søndag f.eks hjemme tidlig på morgenen helst. 🙂 brun ris, istedenfor pasta. osv. uansett, lykke til med trening!

    21. Anonym: Jeg er ikke på diet, så derfor spiser jeg feks chillisaus- haha! Jeg er for å gjøre det til en livsstil, og vil derfor ikke være ekstrem. Ellers er det ikke lurt å veie seg en gang i uken nei, veie seg bør man faktisk ikke gjøre i det hele tatt. Muskler veier mer enn fett, og derfor vil vekta være veldig missvisende. Sist jeg hadde en sånn her periode med pt så man en SKIKKELIG stor forskjell på kroppen min, men jeg hadde kun gått ned 900 gram i vekt. Aka er vekt egentlig bare tull og noe i alle fall jeg ikke konsentrerer meg om 🙂 Masse lykke til du også!

    22. Anonym: Tenkte å komme med et innlegg med kanskje 5 forskjellige food preps! Kan nok ta bittelitt tid da, må rekke å lage all maten- ikke minst spise den 😛

      Kan også legge ut et par treningsprogrammer <3 Ellers tar jeg som oftest 10-12 reps x3 på typ alle styrkeøvelsene mine 🙂

    23. Anonym: Sant det du sier, er ikke alltid så lett! Men er viktig å ikke bli for opphengt i det tenker jeg. Personlig prøver jeg bare å kutte ut usunn mat, spise rent og ganske magert (utenom feks avocado, fet fisk som laks osv), spise NOK og ikke minst “kicke ass” på treningen. Da får i alle fall jeg veldig fort resultater 😀 Spis sunt og tren, så skal nok det holde i massevis.

    24. K: Jeg har vært interessert i dette i årevis, og har derfor oppsøkt mye kunnskap. Det kan være alt fra artikler, bøker, dokumentarer, timesvis med googling til råd av folk som kan mye om trening/mat, enten det er bekjente eller feks pt’er 🙂

    25. Anonym: Hahaha! Sant det du sier 😀 Sunt fett er viktig og det nytes med god samvittighet. Meeen igjen må man selvfølgelig tenke på mengden der også, er lett å få overskudd når det er snakk om mat med mye energi. Feks nøtter inneholder jo sunt fett, men selvom anbefales det jo ikke å spise mer enn kanskje en håndfull om dagen. Fråtser du i deg hele posen så ble det plutselig ikke så sunt og “slanke venlig” alikevel, hehe <3

    26. Malene: Hei! Så bra at du er i gang 😀 Vet det er vanskelig å spise sunt, men looover at det blir enklere etterhvert. Når kroppen ikke lenger er vant til å få masse fett, sukker og salt vil den ikke crave det heller. Jeg kjenner feks nesten aaaaldri på søtsug, og det er fordi jeg sjeldent spiser noe med sukker i. Det er nemlig ekstremt avhengighetsskapende 🙂 Men kommer gjerne med endel mat-tips fremover, er sååå mye sunn mat som smaker kjempedigg!!! <3

    27. Ingvild: Kjører intervaller og rask gange i oppoverbakke på mølla. Tenkte å begynne med litt spinning også, haha! Så gøy å høre at du også er inne i en bra periode. You can do this- stå på og ikke gi opp om du går på en smell!!! 🙂 Skal prøve å motivere masse her inne <3 Stor klem tilbake

    28. Thea: Var litt dårlig formulert av meg. Mener SELVFØLGELIG ikke at en dæsj pesto til middagen vil ødelegge alt, det går heeeelt fint. Jeg tenker mer på å kaste i et helt glass med pesto i pastaen sin feks, noe jeg og venninnene mine har gjort en del- haha. 🙂 Men sant det du sier, skal utrykke meg bedre neste gang.

    29. Vær så snill å være forsiktig når du omtaler innhold i matvarer! Mange kan lett la seg påvirke til å tenke at pesto er “farlig” å spise. Sitter her selv med anoreksi og er ikke så kult å høre om enda en ting man ikke bør spise. Jeg vet hvor lett påvirkelig mange kan være, inkludert meg selv :/

    30. Håper så inderlig du kan skrive mer om kosthold fremover! Jeg har også kommet ordentlig i gang med treningen, men sliter litt med å vite hva jeg aller helst bør spise for å øke prestasjoner på trening. Nå må det sies at jeg kan veeeldig lite om dette med hva man bør få i seg, så hadde satt stor pris om du hadde skrevet litt om matvarer og matretter som egner seg godt i en sunn livsstil.

    31. Bra og interessant innlegg, vil gjerne høre mer om dette temaet! Kanskje du kunne skrevet om dette jevnlig slik at vi kan henge oss på “programmet” ditt? Hadde også ble veldig glad hvis du skrev et innlegg om treningene dine(øvelser, repetisjoner, sett, hvor mye du løfter osv) og om hva du spiser i løpet av en dag/uke<33

    32. Ser du allerede har svart på en kommentar om å lage innlegg om foodprep, skulle til å kommentere om du kunne lage det – men da gleder jeg meg 😀

    33. Snuser du fortsatt? Og føler du at det har en innvirkning på treningen? Har hørt at man kommer i dårligere form av å snuse mye

    34. Mer av dette!! Du er kjempe flink, og en stor motivator! Stå på, og blir såå glad når du deler med oss – syntes det er fint med en god balanse på innleggene med litt mat/trening, tips, klær og andre hverdags tanker <33

    35. Jeg er kanskje svak og sliter med dårlig selvtilit, men det er jeg garantert ikke den eneste som gjør. Dette innlegget fikk meg til å begynne å tenke på fettprosent (noe jeg aldri har tenkt over før) og til å tenke over at pesto, som jeg er veldig glad i, ikke er noe jeg kan spise mer. Jeg er heldigvis gammel og erfaren nok til å la dette gå over med dagen, men det tror jeg det dessverre er mange andre unge jenter som ikke er. Jeg forsøker ikke å “ta deg” på noe vis eller skrive noe negativt bare for gøy. Jeg vil bare at du skal reflektere over dette i ett minutt eller to og tenke over hvordan dette innlegget kan påvirke spesielt ungdommen som følger bloggen. Selv om du ikke sier at man ikke skal spise pesto kan en 15år gammel jente som er helt frisk tenke at hun plutselig ikke skal spise pesto. Jeg ber deg om å i hvert fall ikke liste opp innholdet i matvarer, det kan gjøre mer skade enn nytte.

    36. Kjenner jeg blir supermotivert til å begynne trene igjen og spise mer sunn mat etter eksamen! Håper på flere innlegg med eksempler på sunn mat, som frokost, lunsj og middag, og evnt snacks 🙂 og om du også vil dele noen treningsøvelser du kjører <3 lykke til videre med PT. og trening!

    37. Hei!
      Hvor trener du og hvordan valgte du PT? Synes det er vanskelig å vite hvem som er riktig for meg og mine mål.. Har PT´en din også laget kostholdsplan til deg, samt treningsplan når dere ikke trener sammen?
      Mange spørsmål her, hehe.. Takk for svar!:)

    38. Er det kjøttdeig du har til? Har du krydret den med noe? Hvilken chilli saus kjøpte du til? Liker veldig godt sånne inspirerende innlegg!!:)

    39. Bra du skriver dette så folk gjør seg bevist, men mener du ærlig og oppriktig at noen spiser et glass med pesto? Det er kanskje en spiseskje eller to….

    40. Dette du skriver om kcal inn – kcal ut er en sannhet med modifikasjoner… For målet er jo aldri å gå ned i vekt! Målet er jo å ha mindre fett og mer muskler. Da man ser feitere ut hvis man bare kvitter seg med kg (da forsvinner mye muskler og alt blir slappere). Vi som trener bør ha i oss mest karbohydrater! Mye karbohydrater. En moderat mengde protein, og minimalt med fett! Om du prøver det skal du se at det skjer veldig mye på kort tid!

    41. Veldig bra at du vil fronte en sunn livsstil, jeg er glad for at det har blitt flere som gjør det nå! Men du burde kanskje ha litt mer kunnskap om enkelte ting før du uttaler deg. Pesto hadde jeg blant annet på dietten min – til bikinifitness konkurranse. Derfor syns jeg det er litt dumt at mange kanskje tror at det er noe de ikke burde spise nå. Ingen spiser et glass med pesto, men en teskje eller to kan være bare bra det. Kroppen trenger fett også 🙂

    42. Hvilke øvelser gjør du for beina og rumpeområdet? Ser ut som bakdelen er blitt litt mer flat? Er det noe du gjør for at den blir mer “stram”, om du forstår? 🙂

    43. hei andrea! bra du interesserer deg for trening og kosthold 🙂 tenkte bare å si at pesto er kjempesunt! det burde du kanskje ha merket deg før du skrev dette innlegget. grunnen til at det er mye kalorier i pesto, er at det inneholder mye sunt fett. fett generelt inneholder mye kalorier. derfor er det et høyt kaloriinnhold i pesto, men dette kommer som sagt fra sunt fett, som er bra for kroppen 🙂 viktig at man ikke bare tenker i kalorier, det er tross alt næringsstoffene som er det viktige! håper du kanskje kan huske på dette neste gang du bestemmer deg for å dele slikt på bloggen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg