EN MÅNED UTEN KJØTT

I dag tenkte jeg å oppdatere på noe jeg faktisk ikke har fortalt dere om enda- nemlig at jeg har sluttet å spise kjøtt!

Hvordan i all verden skjedde det? Vel.. Jeg har i årevis følt på at det er galt å spise kjøtt og at jeg ikke ønsker å støtte kjøttindustrien, men likevel har det vært vanskelig å ta steget til å faktisk kutte det helt ut. Faktisk var det kamelsaken på Gran Canaria som fikk meg til å måtte ta et par runder med meg selv..

Mange kunne se kjærligheten og empatien jeg har for dyr etter å ha lest innlegget mitt, og de lurte derfor på hvorfor jeg da valgte å spise kjøtt. Er disse kamelenes livskvalitet verdt mer enn en gris eller en ku sin? Selvfølgelig ikke! Hadde jeg besøkt et slakteri så hadde jeg nok grått minst like mye som på kamelfarmen- sikkert enda mer, og jeg hadde nok gjort alt i min makt for å redde hver og en av de. For meg handler det nå om å se sannheten i øynene, og ikke snu ryggen til lenger.

Det er dessverre altfor lett å kjøpe en pakke kjøtt på butikken uten å tenke på hvor det kjøttet faktisk kommer fra. For sannheten er jo at jeg ville ALDRI drept et dyr med mine egne hender. Jeg hadde ikke en gang klart å se på at noen andre drepte dyret foran meg. Og måtte jeg dratt på en gård og pekt ut en gris som skulle slaktes for å få ribbe til jul, så skal jeg love dere at det aldri hadde blitt noe ribbe på meg igjen.

Så hvordan i all verden kan jeg da rettferdiggjøre kjøttspisingen min?

Sannheten er at jeg finner ingen gode argumenter for at jeg skal spise kjøtt. Jepp, kjøtt er kjempegodt. Jeg har alltid elsket kjøtt og spist mye kjøtt. Men hvor jævla egoistisk skal jeg være? Er virkelig det at jeg får tilfredstilt smaksløkene mine viktigere enn et dyreliv? Føles det moralsk riktig at dyr skal leve et kort, meninsløst og uverdig liv for å så bli drept bare for at jeg skal nyte et godt måltid? Og er det rett at jeg skal være så feig at jeg spiser kjøtt- men aldri i verden hadde klart å ta livet av dyret selv? 

Etter å ha stilt meg selv alle disse spørsmålene, så var det ingen tvil om hva som var det riktige valget. Og nå har jeg vært kjøttfri i litt over en måned allerede! Jeg sluttet faktisk på dagen, og det har egentlig ikke vært noe spesielt vanskelig i det hele tatt. Det finnes jo så mange fantastiske måltider man kan spise uten kjøtt, og ikke minst finnes det mange gode erstattere før kjøtt. Magen har vært mett hele veien og samvittigheten ren 🙂 Prøver forresten også å spise endel vegansk, og håper at jeg kanskje en dag kan kutte ut alt av animalske produkter.. Men enn så lenge er jeg i alle fall utrolig glad over å ha sluttet å spise kjøtt! Det er en en god start ♥

Jeg vet ikke med dere, jeg kan kun snakke for meg selv.. Men hva ser dere på dette bildet? Skjønne lam, en søt kalv, en nydelig liten griseunge og en kylling? Eller ser dere fårikål, biff, bacon og kyllingvinger? Hva hadde dere hatt lyst til å gjøre om dere møtte dem? Gitt de mat, snakket til dem og kost med dem- eller fått lyst til å skyte dem og lage noe godt til middag? Bare noe å tenke på.. 🙂 

71 kommentarer
    1. Blir oppriktig stolt av deg for tiden Andrea, og for at du er så flink til å bruke stemmen din på denne måten ❤️ Stå på!

    2. Så fantastisk flott innlegg og avgjørelse! Valgte selv å kutte kjøtt og melkeprodukter før ikke lenge siden, men målet er å kutte ut alt av animalske produkter, men føler jeg må ta et steg av gangen 😄

    3. Har også kuttet ut kjøtt den siste måneden og det føles bra! Har også byttet ut melk men mandel melk til smoothies osv, egg og ost sliter jeg med, men ett steg i gangen. Synes faktisk ikke at det var vanskelig å kutte ut kjøtt i det hele tatt. Supert at du blogger om dette <3

    4. Så fantastisk at du har sluttet å spise dyr!🎉 Tenk hvor heldig vi vegetarianere/veganere er, som har tilgang til informasjon som forteller oss om virkeligheten, og så heldige vi er som kan leve uten å spise dyr💗 Jeg tror mange spiser kjøtt av vaner, fordi de aldri har spurt seg selv disse spørsmålene. Du gjør en stor forskjell og påvirker sannsynligvis mange flere også, det var kristin gjeldsvik som fikk meg til å bli veganer✌️ Stå på👏

    5. Dette er det beste jeg har sett du skrevet noensinne! Syns det er helt fantastisk. Håper du etterhvert vil dele mer om dine erfaringer med et mindre animalsk kosthold, og komme med tips osv. Har kuttet ut omtrent alt animalsk selv, og syns det er så flott å se andre ta det rette valget.

    6. ÅÅ det var gladnyhet!
      Måtte også ta en runde med meg selv for å innse at det er latterlig å ha så sterke meninger om kjøttindustrien når jeg hver dag bidrar til det selv, og at den eneste måten man får til forandring i verden er å begynne med seg selv.
      Ble selv vegetarianer i november og det er helt fantastisk, ikke minst fordi man føler tilhørighet i et fellesskap som gjør noe helt uselvisk for å gjøre verden litt bedre, men også fordi det føles så godt å kunne trosse tradisjoner folk følger blindt, og heller stå for noe man har funnet ut av selv – tror man vokser veldig på det.
      Blir glad av å tenke på hvor mange du har mulighet til å inspirere gjennom bloggen! You go girl

    7. Nå er det vel ikke slik at vi som spiser kjøtt får lyst til å skyte dyrene når vi ser dem så vi kan spise dem 🙂

    8. Anonym lenger opp, det er jo akkurat det som er poenget til Andrea. Mange av oss som spiser kjøtt ville aldri drept et dyr selv, så hvordan skal man rettferdiggjøre at man drar på butikken og kjøper et dyr som er drept for deg?

    9. Kommenterer nesten aldri men ble skikkelig glad av dette innlegget! Håper du klarer å kutte kjøtt helt i fremtiden 🙂

    10. Dette kommer til å være det beste valget du har gjør i livet <3 Så stolt at deg!! Du kommer til å føle deg så bra 🙂 Å spise veganske er den sunneste måten du kan spise på.
      Mennesker er ikke ment for å spise kjøtt, da vi ikke er rovdyr. Vi får ikke innstinkter om å jage og drepe. Vi må faktisk steke/koke kjøttet for å tåle det. Kjøtt/meieri eggindustrien er de største businessene i verden som tjener fett på sin propaganda som lurer oss fra vi er små til å tro at vi trenger dette, når sannheten er at vi faktisk blir syk av det. De største folkesykdommene i våres samfunn som kreft, diabetes, hjertesykdommer, dems osv er linket til animalske matvarer.
      Når folk sier at "mennesker har spist kjøtt siden urtiden", så har vi det med hjelp av redskaper for å overleve. Vil du si at dine hender og klør kan drepe et dyr, slik en løve gjør? Mennesker er planteetere.
      Om et barn blir satt i en grind med en gris og en skål med jordbær, så vil barnet automatisk spise skålen med jordbær og klappe grisen.
      Hadde du byttet barnet med en løve i denne griden ville løven spist grisen. Det er en kjøtteter!
      Disse tingene fikk meg virkelig til å tenke.
      Haha, vet at dette ble litt mye. Men hvis du setter deg litt inn i det, så vil du faktisk se hvor sykt propaganda det hele er. Anbefaler deg virkelig å se "forks over knifes" og "the best speech you ever hear"
      -Stolt bloggleser <3

    11. Om du savner kjøtt kan du kjøpe soyaprodukter. Dette kan du få i form av feks nuggets, burger kjøttdeig osv. Hvor kult er ikke det? 😀

    12. Kjempebra Andrea!! Synes den beste kjøtterstattningen er Filetbitar fra Hälsans Kök. I forhold til «meieriprodukter» er produktene til Alpro veldig gode, og Berit Nordstrand sitt smør er også vegansk

    13. Så bra! Jeg er faktisk i akkurat samme situasjon selv og har mye av de samme grunnene til hvorfor jeg har sluttet å spise kjøtt. Jeg elsker også dyr og mener at alle liv er verdifulle. Jeg støtter heller ikke kjøttproduksjonen og påvirkningen den har på klimaet.

    14. Er også mye god plantemelk som du kan få kjøpte i alle matbutikker. Alpro har feks en veldig god sjokolademelk

    15. Husk at de alle fleste bønder tar godt vare på dyrene sine, derfor kan man kose seg med god samvittighet, både med kjøtt, ost og melk. Det er bra for miljøet, og mtp arbeidsplasser i Norge at vi støtter norske bønder:-).
      Selvsagt er det ditt valg! Men blir feil å spille på samvittigheten vår med bilder av søte små dyr, da griser er store og de aller fleste har levd et godt liv før de blir slaktet. Sånn er vi mennesker skapt.

    16. Til alle dere her som kommenterer at vi er skapt for å spise planter og ikke kjøtt – dere har nok (delvis) feil. Mennesker er altetende, vi spiser både planter og dyr. Mange andre dyrearter er planteetere, og de har en helt annen fordøyelsessystem enn mennesket har. Vårt fordøyelsessystem er faktisk bedre tilpasset til å fordøye kjøtt enn planter. For eksempel har vi ikke enzymer til å fordøye cellulose (som fins i planters cellevegger). Ta en titt på denne linken:
      http://illvit.no/teknologi/matvarer/er-det-egentlig-meningen-at-vi-mennesker-skal-spise-kjott
      Og hva med sirkumpolare folk (de som lever nord for polarsirkelen), feks urfolk? De hadde nok aldri de eldre tider overlevd hvis deres diett skulle vært plantebasert, med tanke på at det er vinterklima 2/3 av året, ingen sollys i 2-3 måneder, lav gjennomsnittstemepratur året rundt, og at en stor del av landområdet består av tundra (det vil si “ufruktubar” jord). Hvis vi tar samene som eksempel; deres diett har tradisjonelt besått av fett og proteiner fra dyr og fisk, og bittelitt karbohydrater (som kommer fra bær). Den lille mengden grønnsaker (poteter og gulrøtter) spiste de bare fra juni til september, pga. at grønnsaker ikke er skapt for temperaturer i nord.
      Jeg kan være enig i at dagens diett hos samer kan godt bestå av mer grønnsaker. Men er det miljøvennlig om alle skulle levd 100% plantebasert? La oss si at du bor i en bygd i Finnmark. Mesteparten av de plantebaserte råvarene må fraktes med fly til nærmeste flyplass, for deretter å bli transportert med trailer i 20-40 mil til bygda. Det er enorme avstander i Nord-Norge. Eventuelt at den fraktes med tog til Narvik, og deretter med trailer i 80-100 mil til bygda di. Og før dette, så har jo råvarene blitt fraktet med fly til Norge fra et eller annet eksotisk land. Er dette mer miljøvennlig enn å spise lokalprodusert kjøtt?? Eller kjøtt som er selvskutt? Det har jeg ingen tro på. Jeg tror at der går nok “vinninga oppi spinninga”.
      Og la oss heller ikke glemme at ikke all kjøtt forurenser like mye som storfe. Reinsdyrkjøtt, elgkjøtt, rype, and, osv. er animalske produkter som ligger lavt på fettinnhold, inneholder mer vitaminer og sporstoffer enn lam/storfe/gris, og hvor dyrene lever fritt i vidda/skogen hele livet sitt.
      Sorry, men dere “Oslo-folk” har et ganske snevret syn på mange ting, er ofte ukritiske og har en livsstil som handler om å “følge strømmen”. Dessuten glemmer dere ofte at det eksisterer en verden nord for Trondheim også.
      Har allerede tatt margbein, reinrygg og blod til tining, som skal bli til morgendagens middag. Reinsdyret har jeg slaktet selv, men ikke fordi jeg hater dyr og elsker å drepe. Jeg elsker dyr og har stor respekt for de. Samtidig vet jeg menneskets posisjon i næringskjeden, og dyr kan nok ikke sammenlignes med det moderne mennesket, homo sapiens.
      Misforstå meg ikke – jeg synes det er fint at du og mange andre tar avstand fra kjøttindustrien (støtter heller ikke dyrebehandligen der). MEN, livet er ikke så svart-hvitt som mange veganere framstiller det som. Kjøttetere hater ikke dyr. Kjøttetere kan godt være miljøaktivister (det finnes flere måter å “redde miljøet” på enn å kutte ut kjøtt, og nå snakker jeg btw ikke om sparepære og sparedusj). Kjøttetere hater ikke veganere.
      Selv om jeg slakter dyr til mitt eget bruk, så ser jeg ikke på slaktingen som noe artig, men noe nødvendig. Jeg hedrer dessuten dyret ved at jeg bruker HELE dyret når jeg først skal slakte noe. Alt fra horn, tunge, tarmer, kløv til testikler. Det eneste som blir lagt igjen i naturen er vommen/magesekken (men dette er mat for andre dyr).
      Kunne ha skrevet mye mer om hvorfor det er mer hensiktsmessig for mange befolkningsgrupper å spise kjøtt for å få i seg næring, men da blir kommentaren for lang. Kanskje du heller tar deg av den oppgaven hvis du finner ut at 100%vegansk/vegetarianer ikke er noe for deg, men vil allikevel spise “miljøvennlig”/etisk kjøtt? 😉 Legger heller ved noen linker:
      https://forskning.no/2015/12/veganere-er-sunnest-pa-overflaten
      https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse-menneskekroppen-jakt-og-fangst/2012/10/reinsdyr-sunt-som-fisk
      https://naturvernforbundet.no/spis-naturen/miljovennlig-kjott-article32591-3469.html
      Anbefaler også Gry Hammer sin blogg. Hun var vegetarianer i 20 år, fikk diverse helseplager etterhvert, og skjønte at vegetarianer-kostholdet ikke var noe for henne. Helseplagene forsvant btw etter at hun begynte å spise kjøtt igjen.
      Jeg håper du tok deg tid til å lese kommentaren min (og gjerne linkene også), og forhåpentligvis lærte du noe også. Ha en fin dag, Andrea.

    17. Hvis du sliter med å ta steget til å bli veganer – anbefaler jeg deg å se dokumentarer på Netflix (What the health, Cowspiracy, Forks over Knives osv) lese deg opp og følge mennesker som har vegansk livsstil. Når du sitter med all informasjon er det all grunn til å lykkes. Aldri angret et sekund på at jeg tok valget – desidert det beste jeg har gjort for meg selv og alle andre levende sjeler på denne jorden!! Heier på deg 🙂

    18. Wow, no vart eg positivt overraska!💚🐮 Skikkeleg gladnyheit – stå på!!! Vil anbefala å melda seg inn i gruppa “veggispreik” på fb, mykje god inspirasjon der.

    19. Wiiiii:D Nå ble jeg glad, så bra!!! Stå på:) Du er en av de bloggerne jeg alltid er enig med og som jeg føler bare og god og bra:)

    20. åh, blir så glad av dette Andrea! Heia deg som vil gjøre en forandring. Håper du kommer til å dele en del oppskrifter/tips til mat fremover! Eller bare vise hva du spiser 🙂

    21. Kjempefor nedprioritering av kjøtt, og unødig overflød av kjøttilgjengelighet, men AB, du har veldig gode poenger! Kjempebra formulert, kan nesten konkludere med at vilt blir en annen sak.Alt er dessverre ikke svart hvitt..Med gode kilder, med så gode formuleringer blir unødvendig for å fremme poenget fra en fra et lokalt sted med totalt annerledes utgangspunkt enn en fra Oslo og Omegn, ,og Andrea,
      kjempebra!👏🏼Fortsett denne tankegangen👏🏼👏🏼😊😊

    22. Ååååååå dette er fantastisk!!! tenk så mange dyr du redder gjennom hele livet ditt av å ikke spise de <3 jo større forespørsel, jo mer slakt og omvendt! AB greit du har dine argumenter, men å si du elsker du for å drepe dem? da vil ikke jeg bli elsket av deg hvertfall:) OG DET ER IKKE nødvendig å drepe dyr. rovdyr kan ta seg av den jobben, for de dreper det svakeste dyret, som feks ikke klarer å løpe fort nok fra løvene, slik at gode gener blir ført videre. De fleste får mindre helseplager av å leve plantebasert, og det sier seg vel egentlig selv st vi ikke trenger kjøtt!! verdens sterkeste dyr, elefanten, spiser bare planter! samt de som har levd lengst her i verden <3 du blir mer kreativ i matveien og ja, det føles bare utrolig bra å leve på denne måten og vær stolt av å kunne kalle deg vegetarianer Andrea, virkelig. er jo faktisk animal holocaust de driver med der ute

    23. Jeg elsker dette! SÅ flott av deg! Og takk for at du har tatt opp debatten om kamelene! Takk for at du kjemper for de.
      Jeg er selv veggis, men what the health som ‘alle’ maser om er full av usannheter. Virker ikke som folk er opptatt av kilder og man ser jo på ting helt ukritisk.

    24. Jeg er for så vidt helt enig i selve poenget ditt. Det er kjempebra å kutte ut kjøtt! Det som derimot er problematisk for meg, når jeg leser dette innlegget, er hvor fokuset ditt ligger. Ja, det er synd på dyrene som får et kort liv, og jeg er enig i at det er helt sinnsykt hvor mange dyr som lider for at vi skal kunne ha kjøtt til middag hver dag. Jeg tenker også «søt gris» og ikke «ribbe», jeg tenker også «fin ku» ikke «biff». Men – det er faktisk en del av økosystemet. Dyreverdenen er sånn. Man dreper for å overleve. Vi som er siviliserte mennesker trenger strengt tatt ikke å spise kjøtt, men motivasjonen for å slutte burde ikke være «stakkars dyr». Industrien er helt grusom, men heldigvis foregår mye på en human måte. Det som faktisk er problematisk med industrien, er hvor mye den skader miljøet, hvor helseskadelig den er – ikke bare at det er synd på dyrene.
      Misforstå meg rett. Det er synd på dyrene også, men det finnes viktigere motivasjonsgrunnlag enn som så. Litt refleksjon rundt dette hadde også vært fint. En hver person med samvittigheten inntakt vil kjenne et stikk i magen når man får en reality check om hvor kjøtt faktisk kommer fra. Den umiddelbare tanken (også hos meg), vil være «stakkars dyr». Jeg tenker også «stakkars planet», «stakkars den generasjonen som kommer etter oss» og «stakkars helsen vår». Det er heller ikke til å stikke under stol at vestens overforbruk går hardt utover u-land og deres manglende tilgang på blant annet kjøtt. Poenget mitt er at dette handler om så mye mer enn at det er synd på dyrene. For jeg er absolutt enig med deg. Jeg er bare ikke helt enig i at dette alene er motivasjonen.

    25. Blir kjempeglad for å lese dette! Men om du virkelig tenker på dyrene så mye, ville jeg vurdert sterkt å bli veganer. Melke/oste-industrien er ofte verre enn selve kjøttindustrien. Kuene lever trange liv hvor de blir inseminert og går gravide gang på gang for så å få revet vekk barnet sitt, og dette pågår til kuen psykisk og fysisk ikke orker mer. Kalvene lider samme skjebne, hvis ikke det er en hannkalv som blir foret opp så fort som mulig før det bærer til slakteriet.
      Vi spiser kjøtt av fire forskjellige grunner: smak, tradisjon, tilgjengelighet og vane. Vi trenger ikke kjøtt, og om alle hadde vært veganere, kunne vi fødd 11 milliarder mennesker, Dvs jorden ganger to. Ved å spise kjøtt, kuttes ned store mengder av regnskogen blant annet, for å gro mat til husdyrene, og husdyrene trenger også enorme mengder plass. De slipper ut tonn på tonn med metangass, og det å spise kjøtt/ost/melk/egg er verre for miljøet enn å fly. Selvfølgelig er det også viktig å merke seg hvor helseskadelig det er å spise dyr, egg og meieriprodukter. Visste du at man kan bli kvitt diabetes type 2 ved å spise plantebasert mat?
      Du som er så glad i dyr, burde se dokumentarer som earthlings, What the health (mange mener det er mye feil her, men det er massssse riktig også; for eksempel hvem er det som sponser hjerte- og karsykdom-foreningen i USA? Hvem sponser brystkreftforeningen i USA? Nettopp kjøttindustrien. De tjener sinnsyke mengder penger på at folk spiser kjøtt, blir syke, trenger medisiner, og her tjener selvfølgelig staten masse penger.). Vil også anbefale cowspiracy og «best speach You Will ever hear» av gary yourofsky.
      Leser over her at man må holde bestanden nede, bla bla, men dette har faktisk naturen klart å ordne opp i selv før menneskene kom, og der det er lite tilgjengelighet på planter, må man spise vilt – fair enough. Men det er fortsatt ikke bærekraftig å drive avl. For de trenger fôr, og det masse. Og når det kommer til human slakting; det finnes ikke. Det er ikke humant å drepe. Man skal ikke drepe.
      Jeg kunne holdt på i evigheter om grunner til å bli veganer, men oppfordrer deg virkelig til det, som også innebærer å stoppe å kjøpe skinn (det er en helt grusom industri også).
      Stå på, Andrea!

    26. Ble skikkelig glad for å lese dette Andrea!
      Mange folk som spiser kjøtt skjønner ikke hvor usunt og farlig det er for de, for de har ikke utdannet seg innenfor temaet. Mennesker er ikke skapt for å spise dyr, vi har verken tennene til å spise dem, eller klørne til å fange dem. Fordøyelsessystemet vårt er heller ikke skapt for kjøtt.
      En annen ting som gjorde at jeg kuttet ut kjøtt er tanken på å ha et dødt dyr inni meg. Fra dyrene blir født har de mistet retten til et liv. Dyrene som skal slaktes har selvfølgelig følelser sånn som oss mennekser. De bor under dårlig kår og produserer derfor masse dårlige hormoner. Disse hormonene spiser altså mennesker etterpå. Ikke rart det er kreftframkallende å spise kjøtt..
      For at kuer skal produsere melk så må de ha et nyfødt barn (akkurat sånn som mennesker), derfor blir kuer ufrivillig gravide (sprøytet inn) slik at gårdene kan produsere melk. Med en gang denne kalven blir født blir den separert fra moren sin, og melken som egentlig er ment for en kalv som skal bli stor og tung, drikker mennesker isteden. Vi er de eneste individene som drikker melken til et annet individ, og dette er jo egentlig bare super rart hvis man tenker over det. Og kumelk er ikke bra for mennesker! Norge er et av landene som drikker mest melk, og samtidig har vi den befolkningen med størst beinskjørhet.

    27. Du anonym rett over meg; Jo, mennesker sitt fordøyelsesystem er perfekt i stand til å fordøye kjøtt. Hvor i all verden har du lest det motsatte? Og vi er ikke kjøttetere – vi er altetende. En gang i tida hadde mennesker skarpe klør, og skarpere tenner. Etterhvert som hjernen til mennesker utviklet seg (takket være kjøtt) så lagde de utstyr av ting som trær, stein, osv, for å jakte på dyr på en mer effektiv og trygg måte. Og etterhvert som tiden gikk så ble klørne og tennene mindre skarpe, men hjernen utviklet seg bare mer og mer. Evolusjon! Tenk litt da, vær så snill.

    28. Hei Andrea.
      Syntes det er kjempeflott at du har kuttet ut kjøtt fordi du vil tenke på dyrenes beste velferd. Men er det ikke litt falskt av deg å gå rundt med ekte designervesker da?

    29. Fantastisk Andrea!!! Som motsvar til Tv: Proteinet i kjøtt er kreftfremkallende og om 10-20 år kommer vi til å få en epidemi av tarmkreft, fordi vi har et unormalt høyt forbruk av kjøtt! Før spiste man kjøtt til middag noen få dager i uken (kanskje mnd til og med), mens nå spiser vi kjøtt 3/4 ganger om dagen. Med et så høyt forbruk er det umulig å opprettholde en god og forsvarlig avliving og behandling av dyr.
      Hilsen ernæringsstudenten

    30. Hva er vitsen med å kutte ut meieriprodukter lurer jeg på….greit nokk med kjøtt. Fordi dere syns synd på dyrene. Men dyrene lider ikke av å gi melk osv… det er en del av naturen at vi skal ta av naturen..!

    31. Til Maren;
      Det stemmer ikke at dyrene ikke lider av å gi melk osv. Melken kuene lager er til kalven, akkurat som mennesker begynner melkeproduksjonen hos kuer når de er drektige og skal ha barn. Det er ikke naturlig å ta fra en mor barnet hennes, for at vi skal kunne ta melka. Ja, kuene lager en sinnsyk mengde melk, men det er fordi kroppen gjennom å bli melket så ofte og jevnlig, “tror” at det er nødvendig. Akkurat som med mennesker, slutter melkeproduksjonen gradvis hos kua når kalven blir eldre og begynner å spise mer fastføde. Når melkeproduksjonen går ned/blir dårligere må kua inn i “raperacket” igjen, og blir på nytt drektig. Melkekyr lever veldig mye kortere enn forventet levetid for en ku, fordi denne sinnsyke melkeproduksjonen og at de går drektige så ofte, sliter ut kroppene deres.

    32. Du er et ordentlig forbilde! Bra kjente personer som deg fremmer vegetar livsstilen og kan påvirke så mange andre 😍

    33. Til anonym 10.02.2018 kl.00:01:
      Visste du at kjøttproduksjon er den største årsaken til tap av regnskogen? Den hugges nemlig ned for å lage åkre hvor vi kan dyrke for til matdyrene våre.
      Visste du at mengden vann som kreves for å lage èn enkelt hamburger er tilsvarende mengde vann du ville brukt dersom du lot dusjen stå på uavbrutt i to hele måneder?
      Hvordan kan du da si at kjøttspising er BRA for miljøet?
      Jeg antar at du også er klar over at dyr på norske gårder blir drept mot sin vilje? At kuer blir voldtatt (kunstig inseminering) en gang i året for å produsere melk? Det er nemlig kun drektige (gravide) kuer som produserer melk. Så kua blir altså inseminert slik at hun blir drektig. Den nyfødte kalven blir så tatt ifra henne og endten slaktet eller foret med morsmelkerstatning, slik at vi mennesker kan stjele kuas melk.
      Hannkyllinger blir kvernet levende.
      Høner sitter i små bur, og maten deres blir tilsatt kunstige stoffer som gjør at de produserer flere, og større, egg enn de fra naturens side ville gjort. Dette gjør at hønen er ‘i overgangsalder’ etter knapt ett års tid, og da slaktes.
      Kyllinger blir gitt veksthormoner for å vokse fortere og bli større. Dette gjør at bena deres ofte knekker fordi de ikke tåler den raske vektøkningen på overkroppen. Flere går også med sårskader og sykdommer.
      Så nei, dyrene blir ikke behandlet bra. Så hvor du får det fra at man kan ete kjøtt med god samvittighet, forstår jeg faktisk ikke.

    34. Fantastisk at du har tatt valget om å spise mer plantebasert. Du bruker informasjonen du har på å ta et altruistisk valg, istedenfor å komme med unnskyldinger for deg selv for å gjøre det lettere å leve videre uten å gjøre noe. Dette er å stå fram som en forbilde! Anbefaler deg å lese på hepla.no og bli med i «veganpreik» på Facebook for god informasjon.

    35. Jeg tenker at vi skal ta ting med en klype salt her. Norge er IKKE USA, bøndene her er pålagt av Norsk lov å gi dyra sine minst 8 ukers feire på beite, de skal ha tilgang til å gå ut og inn av fjøs/låve/binge når de vil, uteområdet som da tilhører dette skal være stort og flott. Bøndene som “gir” kyr,griser osv til slakterier er flinke til å ta vare på dyrene. Eks: Er grisen stresset under slakting, blir kjøttet dårlig, som gjør at det ikke kan brukes og det vil få en stram lukt. Samme om den har vært syk. Derfor må slakting av dyr skje under rolige forhold. Norge kommer også til å leve av sjømat om et par tiår, vi skal sammenligne fisk og fe så får jeg ofte et par hevet øyenbryn fordi fisken har det ikke fint. Jo, hvis argumentene er at kyra må holde seg inne i et gitt området(stort) så må fisken det også. Det er ikke enkelt å få fisk i butikken som ikke er oppdrett. Skal jeg sette ting litt på spissen her så kan ikke jeg fore hunden min på salat eller soya produkter akkurat, er en artikkel om en gruppe veganske som foret en løve på bare veganske måltider, løven holdt på å dø..
      Men jeg støtter at kylling industrien i Norge, den er ikke fin. Hvor det står frittgående høns på produktet betyr at det har stått inne i en stor låve med mange flere 1000 andre høns for å så bli brutalt slaktet. Forresten syntes jeg grunn nr 8. er noe av det mest patetiske jeg har hørt..
      MEN jeg er for å kutte ned på kjøtt for ja, ikke for å motsi meg selv, men det er for mye kjøtt pr. innbygger i Norge nå til dags. Det blir “produsert” såpass mye at 20kg pr.pers blir kastet årlig og det er forferdelig. Jeg vet såpass med meg selv at jeg kommer nok aldri til å kutte ut dyreprodukter helt, men jeg passer i hvertfall på hvor mye jeg får i meg og hva det står på pakningen. Det er tøft av deg og stå på, men jeg anbefaler å lese deg opp og ikke se ned på “oss” som da spiser kjøtt. Jeg har ingen fasit, det har heller ingen andre.

    36. I’m from Africa. I have been following your blog for a long time but I never leave comments on your posts because I don’t understand Norwegian Language.
      From the pictures I think that you are going Vegan, and I am very happy that you are sharing this with your followers. It’s good to show that it is okay to go Vegan and it is not necessary to have meat in our diet.
      I have so much respect for you for doing this. Thank you so much.
      Keep sharing for awareness and knowledge. <3

    37. Blir SÅ glad av å lese dette. Det er så viktig det du skriver, en kamel sitt liv er på ingen måte mindre verdt enn gris/ku. Tvert i mot! ALLE dyr er like mye verdt! Dyr har ingen stemme. De eneste som kan stå opp for dem er oss! Heiaheia! Har selv vært vegetarianer i snart 5 år, og veganer 1 år. Kunne aldri tenkte meg å endre denne livsstilen nå. Klem

    38. Andrea, dette kommer til å være det beste valget du noen gang har kommet til å ta! Jeg heier på deg og vet at du kommer til å få det SÅ bra fremover. Har selv vært vegetarianer i 5 år og nå veganer i over 1,5 år, og jeg har aldri hatt det så bra som jeg har det nå. Når du er tilbake i Oslo igjen vil jeg anbefale deg å dra på Oslo Raw for å spise deres “rå brunsj” med masse deilige raw kaker, acai bowl og annet digg, spise lunsj eller middag på Funky fresh foods og å prøve take awayen fra Tunco som heter “Vegan viking”.
      Vil også anbefale deg å melde deg inn i facebookgruppene “veggispreik”, “veganpreik” og “hva slags veganmat lager du idag?” om du ikke allerede har gjort det. Såå mye god inspirasjon og hjelp å få.
      Stå på Andrea – du kan være stolt over deg selv og stolt over å gjøre en så stor forandring for både dyrene, miljøet og resten av kloden vår. Klem <3

    39. Flott initiativ av deg!
      Men sjekk opp soya prosessen, se hvor mange dyr som er skadelidende nettopp av den årsaken, samt sjekk hva det gjør med klimaet vårt! Ingenting er helt glansfritt, men man bør kunne se flere sider. Jeg selv spiser null soya, men spiser dyr – dyr i fra slakt borti gata, å drømmer selv om eget tun med høner, kaniner ol. For selvslakt! Hurra for at dyrene både kan gi oss varme, glede, kjærlighet men også mat!

    40. ÅÅÅÅ BLIR SÅ GLAD!!! Pass på at gelatin ikke er vegetarisk, så altså gummigodteri osv kan ikke spises. Husk at det er viktig å lese seg opp og få kunnskap rundt dette slik at man ikke plutselig sprekker. Anbefaler å melde deg inn i ulike facebook grupper og følge ulike instagram brukere som peta osv slik at man får enda litt mer innsikt i hvorfor man bør være vegetarianer.
      Også veldig glad for at du prøver å spise en del veganske måltider også! Husk at produksjon av melk, ost, egg osv også skader og torturerer dyrene. Stå på andrea!!

    41. Åå ble så glad for å lese dette! Synes du er kjempeflink!! Blir så glad når jeg ser flere og flere tar avstand til den kjøttindustrien som er nå! For meg handler det om at den måten vi mennesker gjør det på ikke er riktig, dyrene har rett til et verdig liv og det har de ikke i dagens kjøttindustri.

    42. Jeg prøver å spise mindt mulig kjøtt og meieriprodukter! Spiser det på besøk hos andre der det ikke går ann å droppe (taco feks spiser jeg glatt uten kjøttdeig!). Spiser kjøtt kanskje 3 ganger i uken totalt på alle måltider, så er fornøyd! Prøver alltid å få folk rundt meg til å bare spise bare liiitt mindre kjøtt!

    43. Så utrolig fint at du skriver om dette og får leserne dine til å reflektere rundt det enorme kjøttforbruket vi har i dagens samfunn 🙂 Du er superflink!

    44. Kommenterer typ aldri, men her må jeg bare si TAKK for et flott innlegg og et bra valg! Varmet hjertet mitt <3

    45. Herlighet, jeg begynte faktisk å gråte når jeg leste dette innlegget. Såå glad jeg blir når flere og flere skjønner betydningen av å slutte å spise kjøtt! Det.er.så.viktig!! Tusen takk for at du deler det på bloggen, sånn at du forhåpentligvis kan inspirere flere til å gjøre det samme! KLEM <3

    46. Burde slutte å bruke sminke som tester på dyr også da. I tillegg eier du flere skinnvesker som er laget av huden til flådde dyr 🙂 skjerpings!

    47. Hei! Ville bare si at det er fantastisk at du kutter ut kjøtt! Veganer på 3.året her – og det er det beste valget jeg noen sinne har tatt! Til alle dere som sier “men, du gjør jo ditt, du gjør jo datt”, vil jeg bare si en ting: det er umulig å være perfekt. Det å utnytte dyr ligger så dypt integrert i hverdagen til de aller fleste mennesker, og det er vanskelig å skulle kutte ut alt med en gang. Ingen er perfekte. Det viktigste er at du gjør noe, at du prøver. Ta dag for dag, og tenk på den store forskjellen det utgjør <3

    48. Dette var utrolig fint å lese, for et godt valg! og du påvirker nok mange til å tenke over dette, takk for at du bruker stemmen<3

    49. Wow Andrea! Dette var god lesning. Mange av de samme rundene du har tatt med deg selv nå er de samme som jeg tok for fire år siden da jeg valgte å bli vegetarianer. Vil bare understreke at jeg syns det er utrolig bra og tøft gjort av deg å skrive om det på bloggen din. Ved å stå frem med noe sånt møter man som regel motstand, og det har jeg fått oppleve selv uten å være en offentlig person. Stå på, og fortsett å ytre de viktige og fine meningene dine på bloggen din videre 🤗

    50. så utrolig bra Andrea! veldig fint innlegg <3 å bli veganer er den beste avgjørelsen jeg noen gang har tatt og du kommer ikke til å angre! bruk den tiden du trenger på å gå videre fra vegetarianer til veganer, du har tatt et kjempe stor og bra steg i riktig rettning <3

    51. Du som skriver “Kuene lever trange liv hvor de blir inseminert og går gravide gang på gang for så å få revet vekk barnet sitt, og dette pågår til kuen psykisk og fysisk ikke orker mer”, bor du på gård kanskje? Er du bonde? Ja kyrene lever i båser sammen med andre kyr, og jeg synes at de skulle fått mye bedre plass å boltre seg på, men det at de sliter på kuene fysisk og psykisk? Norge har bra melk og kjøtt, og dette er fordi kyrene HAR DET BRA! Hadde ikke kyrene hatt det bra, hadde verken kjøttet eller melken vært av høy kvalitet. Sett deg litt inn i fakta før du uttaler deg, er bonde selv og det du sier her er bare helt feil. Kyr, og dyr for den del, blir syk akkurat som oss, forholdene i fjøset og psyken har ikke noe med disse sykdommene å gjøre. Synes at dere som er vegetarianere/veganere fremstår som at dere vet alt som foregår på en gård, akkurat hvordan dyrene har det osv. Mange av dere har aldri vært i en fjøs, dere har bare sett bilde av de verste tilfellene på nettet, og tror at alle gårder har det sånn. Glad jeg har personlig erfaring når det kommer til dyr og får bekreftet helsen på mine dyr hos en dyrlege, og ikke tror på alt jeg leser på nettet.
      Jeg synes det er kjempebra med kjøttfrie dager, og jeg har ikke noe i mot de som velger å avstå fra dyreprodukter, men det er så mye hat til oss bønder, og generelt de som spiser kjøtt. Dyrene mine har det fint, takk.

    52. Herlig! Utrolig bra å lese. Og digger at du skriver om det på bloggen. Kuttet ut kjøtt for to år siden, aldri sett tilbake eller savnet det <3 kroppen min føles på en måte renere. Litt sånn "my body is a garden not a graveyard".. Masse lykke til videre!

    53. Jeg må bare si at jeg håper alle leser kommentaren til AB – den er så velformulert med mange gode argumenter, og det er så mye sannhet i den, og det gjelder alle uavhengig om man er veganer, vegetarianer eller altetende.
      Først vil jeg bare si at jeg syns det er litt vagt om man argumenterer mot kjøttproduksjon kun basert på miljø om man støtt og stadig drar på reiser til ut- og innlandet. Det er jo ikke akkurat miljøvennlig å reise heller. Sier dog ikke at Andrea kun argumenterer basert på miljø, for det gjør hun ikke. MEN syns man skal ta det til ettertanke om man reiser såpass mye, som er veldig forurensende, også klager man over hvor mye kjøttindustrien forurenser.
      Hvis man ser på de positive sidene med kjøtt, så vil man finne at kjøtt er kjøtt bra for flere ting. Et optimalt kosthold for eksempel. Kjøtt inneholder mange næringsstoffer som er viktige for oss mennesker, blant annet jern, som flere kvinner har mangel på. Jern kan man jo finne i både egg og melk++, men om man er veganer er jo også dette utelukket. For mye kjøtt er ikke bra det heller, og jeg mener absolutt at det kan kuttes ned på kjøttspising. Men for meg er kjøtt vesentlig for at jeg skal fungere optimalt. Først og fremst fordi jeg elsker kjøtt og smaken av det, men også fordi jeg liker å vite at jeg får i meg de næringsstoffene jeg trenger via den og den typen kjøtt, men også «planter» og andre ting.
      Om man ikke er flink nok til å vite hvilke næringsstoffer man trenger og hvor man finner det, er det lett som vegetarianer og veganer å bli underernært. Dette gjelder jo på generell basis også, men det er lettere å få i seg protein, jern, vitamin D, B12 for å nevne noen, ved å spise animalske produkter.
      Jeg syns forøvrig det er misvisende å si at >alle< dyr lever under dårlige omstendigheter og kår. Det er ikke tilfellet. Det blir alltid vist de verste bildene for å fremme vegetarisme og veganisme. At dyr noen steder blir behandlet på en forferdelig måte er ikke til å utelukke, for det skjer og det er ikke til å skyve under en stol. Men som noen få før meg har kommentert - slik er det ikke i Norge. I Norge har vi faktisk lover på hvordan dyrene skal bli behandlet, og jeg syns bøndene våre gjør en knalljobb. Jeg mener og tror at dyrene i Norge har det bra, og etter å ha vokst opp med sauer og naboen som hadde høns, kan jeg i hvert fall si at dyrene her blir og ble behandlet kjempe bra. Også regner jeg med at flere av de som er vegetarianere/veganere har hund eller katt - hva forer dere dyrene deres med? Denne er ment til de som mener at kjøtt burde kuttes helt. Som sagt så er jeg helt for å kutte ned på kjøtt, for det blir spist enorme mengder, og også unødvendige mengder med kjøtt. Men jeg kan ikke si meg enig i at kjøtt ikke er bra for noe, for det er det. Hilsen ei som kommer til å skaffe seg småbruk med både høns, geit/sau og andre husdyr:)

    54. åå blir så glad at du forteller om dette, sykt bra å ta opp viktige temaer innimellom og er så glad for at pesci/veggis/vegan gjengen vokser <3 proud of you

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg