LIVET UTEN KJØTT

Nå er det drøye 5 måneder siden jeg tok min siste bit kjøtt. Tiden flyr, samtidig som det nå føles helt fjernt at jeg faktisk har spist kjøtt så og si hele livet. Tanken på å spise kjøtt nå er 100% unaturlig, ekkel og feil- til tross for hvor mye jeg faktisk elsket kjøtt før. For ja, jeg er vokst opp i en skikkelig “kjøtteter” familie, hvor vi gomlet pølser som snacks liksom. Jeg synes det er så teit med folk som sier “nei, jeg kan ikke slutte å spise kjøtt fordi jeg elsker kjøtt”. Altså hallo, jeg elsket også kjøtt- men det handler om å elske dyr mer. Å sette livet til et annet individ høyere enn dine egne smaksløker. Noe mennesker og dyr har til felles er at vi alle ønsker å leve, og vi alle vil unngå smerte. Setter du hånden til et menneskebarn på en varm plate vil barnet automatisk trekke hånden vekk, og det samme vil en hund, eller en gris. 

Og nei, beklager- dyrene i kjøttindustrien har det ikke bra. Heller ikke i Norge. Kanskje et lite fåtall, men ikke i det store bildet. Jeg synes det å spise kjøtt i seg selv i Norge i 2018 er galt, uansett om dyrevelferden så hadde vært på topp. Men å støtte en industri full av lidelelse og smerte hvor fokuset kun ligger på penger, DET er i alle fall galt. Bare det å avle opp dyr kun for å drepe de så fort de blir feite nok, er noe jeg blir kvalm av i seg selv. Visste dere at bare i Norge slakter vi over 200.000 dyr hver eneste dag

Noe av det verste jeg vet innenfor kjøttindustrien er grisekjøtt produksjonen. Griser er noen av de klokeste dyrene som finnes på denne planeten, og jeg har hørt om hvor hjerteskjærende høyt griser hyler i det de skjønner at de skal bli drept/føler stor frykt. I Norge blir griser gasset i hjel, og i fjor ble ca 1,65 millioner griser drept for å ende opp på tallerkenen vår. Rogaland er et av fylkene i landet som har størst produksjon av slaktegris, og der har mattilsynet gjort forferdelige funn det siste halvåret. De sjekket totalt 189 slaktegris produsenter, og hele 4 av 5 klarte ikke en gang å overholde minstekravene. Med andre ord er dårlig dyrevelferd og uakseptable leveforhold heller normalen enn unntaket når det kommer til griser. Jeg blir så sint og det gjør så vondt langt inn i sjela- dette er NORGE dere. 

Her er et utdrag fra Mattilsynets tilsynsrapporter: «Når inspektøren gir grisene vann drikker de uavbrutt. Eier blir irritert når han konfronteres med at grisene ikke har fått tilstrekkelig med vann og river bort vannskålen fra grisen som ikke kan reise seg og uttaler «den trenger ikke vann ? den skal avlives snart uansett.» (Kilde HER

Jepp: dette skjer bak kulissene for at vi skal få spise salami eller leverpostei på brødskiva, grille pølser i parken eller spise bacon. Jeg vet det er utrolig lett å lukke øynene til sannheten og bare raske med seg en pakke kjøtt på butikken, uten å i det hele tatt tenke på at det er levningene etter et dyr du faktisk spiser. Et dyr som mest sannsynlig har levd et kort, jævlig og meningsløst liv, og for alt du vet kanskje aldri en gang fikk opplevd dagslys. Hvis du vil lære mer om sannheten bak kjøttindustrien eller et liv som vegetarianer/veganer anbefaler jeg å se forskjellige dokumentarer eller foredrag. Det er virkelig SÅ mye bra og lærerikt der ute! Faktisk var det DETTE foredraget som fikk meg til å slutte å spise kjøtt på dagen. Ellers kan jeg anbefale å se dokumentarene Earthlings, Cowspiracy og Forks over knives ♥

Nok skravling fra meg nå- jeg vil avslutte innlegget med å tipse om denne FANTASTISKE erstatningen til kylling. “Filétbiter” fra Hälsans kök er vegansk, og det smaker seriøst så godt. Tror dette er den beste erstatteren for kjøtt jeg noen sinne har prøvd! Perfekt til å ha i salat, pasta, quesedillas eller hva som helst. Jeg kjøper på Coop, men tror flere butikker har den inne. Virkelig, prøøøøøv!!!! 😍 Sannheten er at å ikke spise kjøtt trenger ikke være noen ofring i det hele tatt, du kan nyte helt fantastisk mat hver eneste dag. Det handler bare om å være kreativ, og ikke minst vite hvilke alternativer det faktisk finnes der ute. 

Jeg lagde en pasta, og her kan dere se “filléetbitene” før jeg blandet alt sammen. De både smaker og ser ut som ekte kylling! Eneste forskjellen er at ingen dyr må dø og at dette kan spises med den beste samvittighet. Bitene skal forresten kun stekes i panna i ca 5 min, og så er de ferdige 🙂

Nammii!! Tidenes festmåltid, og helt vegetar. Hvis jeg hadde sløyfet fløte og parmesan hadde den vært vegansk 🙂 

Og om du kjenner at du ikke er helt klar/har lyst til å kutte ut kjøtt så er selvfølgelig det helt greit! Jeg mener at gjøre noe er alltid bedre enn å ikke gjøre noe. For meg er egentlig det aller viktigste at fler blir beviste, og at fler i alle fall prøver å begrense kjøttforbruket sitt. Ha en kjøttfri dag i uken eller to, bytte ut kjøtt med vegetariske alternativer i blant. For synker etterspørselen, vil også færre dyr måtte lide og dø. Dessuten er det veldig bra for miljøet! Anbefaler også å kutte litt ned på egg, bytte ut melk med mandelmelk osv. Men mer om det en annen dag, dette innlegget er langt nok nå.  

Håper dere synes det var interessant å lese! Jeg blir SÅ stolt og glad om noen vil følge i mine fotspor, eller om dere vil trappe ned på kjøttspisingen ❣️❣️❣️ Hvis dere vil lese et innlegg om hvorfor jeg valgte å slutte å spise kjøtt så finner dere det HER. Stor klem! 

49 kommentarer
    1. Spennende at du tar det opp 🙂 Syntes det er dumt at vi spiser så mye kjøtt, men tidligere har det ikke vært mange vegetariske alternativer utenom rå grønnsaker. Jeg syntes mat er et vanskelig tema, og prøver å tenke minst mulig på det. Jeg prøver å spise minimalt met kjøtt likevel, i og med at for mye rødt kjøtt er kreftfremkallende, mye kylling inneholder litt formye saltvann og å fisken inneholder litt giftstoff f.eks sink. Særlig oppdrettsfisk, det virker ikke som de får så mye “riktig mat”. Det har jo tidligere vær debatter om det, men vet ikke hvordan det går i dag. Kanskje har de det ekstremt mye bedre, enn sist debatt jeg så. Men mange av grønnsakene er sprøytet med innsektsgift og da kan man kjøpe økologisk som et alternativ. Men det er likevel x antall gifter man kan bruke da. I tillegg på man ta B12 kosttilskudd om man ikke spiser kjøtt. Vegansk kjøtt innholder mye sodium (tror jeg) og gmo. Men jeg syntes generelt det er viktig å se hva prossert man inneholder 🙂 Men creds til de som går full out.

    2. Tusen, tusen takk, Andrea! Dette er et fantastisk innlegg som også insperer andre til å prøve det samme. Gjerne del flere oppskrifter, det er så gøy å se hva andre finner ut 🙂 jeg er vegetarianer og spiser for det meste plantebasert, men er ikke veganer enda. Dette er mine siste erstatningsfavoritter: Oatly påMackan, soya/havrefløte, Alpro proteinyoughurt, den veganske ferdigpizzaen til Folkets og den veganske isen til Ben & Jerrys! Test de ut 🙂 ellers elsker jeg grønnsaker og bønner osv ❤️

    3. Har mange ganger tenkt når jeg har stått i butikken, bør jeg virkelig kjøpe noe som har kommet så lang vei og det ligger i tillegg så mye bak for at det nå ligger her i frysedisken. Men likevel så har jeg tatt det valget, og det er helt greit, men det er jo synd på dyrene som må gjennomgå.

    4. Har du noen formening om å spise viltkjøtt, som hjort, rådyr, rein og så videre? Disse dyrene lever fritt i naturen, blir ikke systematisk avlet og foret (som innen kjøttindustrien) og lider ikke med mindre de blir skadeskutt. I tillegg må jakt til for å rydde i populasjonene, og å hindre at de blir for store i forhold til næringstilgang. Så jeg bare lurer på om du synes det er greit å spise dette kjøttet med tanke på at de ikke blir behandlet som andre dyr? Hvorfor/hvorfor ikke?

    5. Supert at du ikke spiser kjøtt, men jeg er lei av folk som skal prakke på oss andre om å bli veganere eller vegetarianere. Også er jeg lei av å høre om hvor stygge og fæle vi er som spiser kjøtt…

    6. Kan ikke du komme med tips til vegansk mat en kan spise til frokost, lunsj og middag? Trenger inspirasjon..

    7. Vet du hva kjøtterstatningene er lagd av? leser du på pakningene osv? syntes det høres forferdelig ekkelt ut, så jeg holder meg heller til ferske råvarer, bønner, linser, quinoa, tofu etc..

    8. Elsker at du bruker stemmen din til å spre hvor ille kjøttindustrien er. Er helt enig med deg angående filebitane, de er så syyyykt gode 😍I sverige har de noen libanesiske falafler fra Findus, om du får tak i disse bør du prøve de i pita, det smaker fantastisk. Klem ❤️

    9. Til Rebecca: Hvis du spiser tofu så kan du spise erstattning. Erstattning er som regel laget av soyabønner, og tofu er jo soyabønner! Hvis ikke erstattningen er laget av soya, er det som regel grønt eller korn den er laget av.

    10. Synes det er bra at du trives med å ikke spise kjøtt og sette lys frem på en god sak, MEN, synes det blir veldig feil av deg å si ; “Jeg synes det å spise kjøtt i seg selv i Norge i 2018 er galt”. Og at du sammenligner å ta et barns hånd og en hunds pote på en varm plate blir litt stupid. Vi mennesker har levd på kjøtt og fisk og dyr i mange hundre år og alle blir ikke slaktet slik som vi ser på facebook.
      Jeg synes selv at dere som greier å kutte ut fisk, kjøtt og kylling er helt råe, men for min del hadde det aldri gått. Men det betyr jo ikke at jeg ikke elsker dyr? jeg ELSKER dyr over alt på jord, men på en annen side så er dyr også til å spise.
      Jeg er dritt lei av å bli pakket på hvor dårlige vi mennesker er som spiser kjøtt og at dere som ikke spiser det er verdens helter.

    11. «Jeg synes selv at dere som greier å kutte ut fisk, kjøtt og kylling er helt råe, men for min del hadde det aldri gått. Men det betyr jo ikke at jeg ikke elsker dyr? jeg ELSKER dyr over alt på jord, men på en annen side så er dyr også til å spise.» Siden du mener at dyr er til å spise så lurer jeg på om du spiser hund og katt?

    12. Så bra at du har blitt vegetarianer! Det gjør meg så glad! Selv er jeg, mamma og pappa vegeterianere og søster og bror veganere! Fortsett med slike innlegg, det tror jeg faktisk du med så stor påvirkningskraft kan bidra mye med!<3<3<3

    13. Blir så irritert over menneskene ovenfor som mener at dette innlegget er galt, virkelig… Det brenner innvendig.
      Tusen takk for at du bruker stemmen din til noe så viktig Andrea <3
      Du er helt fantastisk

    14. Jeg blir irritert over hvordan mange mener at kjøttindustrien er så ille.. jeg er flere ganger i en fjøs i nærområdet, der kyrene går fritt i fjøset, melkes med robot (slik at kuene selv velger når de mener at de må melkes), kalvene har god plass, og får være hos sin mor i en god stund før de blir separert. I 5 måneder går også alle kyrene ute på beite (fritt), og de som må melkes har stort uteområde utenfor fjøsen og dørene står åpne så de går inn og ut som de vil. Og i denne fjøsen er det kyr som er 9-10 år gamle. Jeg synes ikke de lever et kort, meningsløst liv. De som driver med kyr må følge lovverk for hvor mye dyrene skal gå fritt i løpet av et år!

    15. Så fint at vegetarhverdagen funker for deg! Jeg er ikke vegetarianer selv, nok litt pga grunnen du hadde tidligere, men prøver mer og mer å erstatte, droppe og tilpasse meg! Det går litt sakte, men det går hvertfall fremover! Håper veldig på at du klarer å holde en umoraliserende tone ang. din “nye” likvsstil(slik du har hatt frem til nå), for vegetar/veganer-livsstilen trenger positive, vennlige talspersoner!!

    16. Helt fantastisk at du er vegetarianer og går mot et mer plantebasert kosthold! Det er så bra at du bruker din stemme for dyrene, så mange vet jo ikke engang hva de spiser og hvorfor de gjør det, folk vet ikke bedre/vil ikke vite/skyver bort samvittigheten/vane. Det er så mange gode grunner til å velge plantebasert, stå på!

    17. Jeg blir så glad av å lese dette! Du er flink, Andrea👏🏼 Dette er ikke ment som kritikk av deg, men kan være greit å ha i bakhodet. Ved å spise meieriprodukter støtter man faktisk kjøttindustrien. Dette er fordi kyrne som melkes har et ekstremt press på seg til å produsere melk, og kan ofte bare brukes i 3 år. Ei frisk og fin ku kan vanligvis leve mye lenger enn dette! Når ikke hun produsere nok melk lenger er hun ikke lønnsom for bonden, og blir heller sendt til slakting. Det betyr at jo større etterspørsel det er etter melk, ost og meieriprodukter, jo større press er det på kyrne og flere vil sendes til slakting. Om man virkelig vil ta avstand fra kjøttindustrien er det derfor lurt å kutte meieriprodukter også. Det er så mange fine alternativer til melk nå uansett, jeg elsker Oatly og osten fra Jeezly💛🐮

    18. Dere som skriver at dyra har det bra og sånn, har dere tenkt på at det å drepe dyr for å spise er galt? Man tar livet vekk fra et dyr som har et like stort ønske som deg å leve. Den kua er noen. Den har tanker og følelser og kan føle glede og tristhet. Hvorfor skal det være greit å myrde så mange dyr når så mange folk på jorda lever helt fint uten kjøtt? Det er dårlig gjort å drepe, og NEI, man er ikke glad i dyr hvis man spiser dem.

    19. Hvis alle mennesker vært plantespisere hadde det ikke vært nok mat til alle munner, faktisk! Ihvertfall ikke i Norge.. Vi har nok import, og bør heller være opptatt av å spise mere lokal norsk mat! variert kosthold er nok det beste og sunneste 🙂

    20. Veldig inspirerende innlegg, Andrea! Har vurdert å bli vegetarianer lenge nå, og har kuttet kraftig ned på kjøtt, vil tro det ikke er mer enn kanskje én gang i måneden, kanskje mindre. Kjenner hverken behov eller lysten på det, da det finnes så mye annen god mat.

    21. Tusen takk for at du skriver om dette, og gjør oss nordmenn mer bevisste på forferdelige ting som dette. Du er helt fantastisk, og jeg er utrolig stolt av personer som deg!!!!! Du er en stor inspirasjon. Tusen tusen takk <3 stor klem til deg, søte Andrea.

    22. Hei! flott at du er vegetarianer og bidrar til å øke opplysning rundt det og anbefaler ulike produkter, Hälsans Kok er kjempegod vegetarmat, og du visste det sikkert ikke og kan dermed ikke klandres, men Hälsans kok er dessverre produsert i Israel, et land som okkuperer Palestina og dreper og undertrykker uskyldige mennesker, så du kunne kanskje vært litt forsiktig med å reklamere for det med tanke på hvor mange som kanskje ender opp med å gå å kjøpe det selv og dermed støtte okkupasjons- og apartheidstaten Israel! det finnes mange andre merker som ikke er produsert i Israel som selger vegetarisk og vegansk mat!
      Håper du tar det i betraktning og kanskje skriver om det på bloggen, eller prøver å fremme andre merker !
      Ellers, stå på!

    23. Jeg blir nok ikke helt kjøttfri med det første, men det kan gå mange dager i mellom hver gang jeg spiser noe kjøtt, og jeg kaster aldri kjøttpålegg/middager. Jeg kjøper kun mengder jeg vet blir spist opp. Fåtall av middagene er faktisk kjøtt, men for nå vil jeg bare ha den friheten til å kunne spise det. Men jeg kuttet det ned uten å tenke over det. Kom til en periode der jeg kjente at nei, nå har kroppen virkelig nok kjøtt og det var virkelig ikke bra.

    24. Flott at du bruker rollen som influencer til noe positivt! Dyr i kjøttindustrien har det helt forferdelig, grisen som ikke fikk vann er et typisk eksempel på hva slags holdning produsenter (vil ikke kalle dem bønder engang) har til dyra sine. Jeg har vært vegetarianer i 28 år nå. Besøkte en gård som barn og selv om dyra der faktisk hadde det fint i forhold til mange andre, så kunne jeg ikke tenke meg å spise en eneste liten kjøttbit etter at jeg skjønte hvor pølsene kom fra. Når en 8 åring kan forstå at det er feil å spise dyr burde det ikke være et problem for voksne mennesker å forstå det. De VIL bare ikke forstå det, drar topplua over øynene og stikker fingrene i ørene.
      Å bli vegetarianer er også det beste du kan gjøre for miljøet! Tenk også på at om du vil fortsette med litt egg og melkeprodukter så må du alltid velge økologiske alternativ. Det stilles strengere krav til dyrevelferd i økologisk landbruk og dyrene må spise økologisk fôr som ikke er sprøytet med gift. Det betyr feks at bonden ikke kan sprøyte jordene sine med gift som dreper bier og humler. Egg er det best å kjøpe fra noen som har høns som hobby, da vet du at de har det bra.

    25. Synes det er litt hyklersk av deg å skrive dette innlegget når du lenger ned på bloggen satt å spiste blåskjell. Du vet vel at fisk og sjødyr også er levende organismer og regnes som dyr/kjøtt?

    26. Til Ida – neinei, idag er det overproduksjon av kylling og gris. Så for lite kjøtt blir det ikke. Vi har ikke nok dyrka mark i Norge til å leve av grønnt alle. Da blir det import. Blir det import betyr det at vi får i oss mere sprøytemiddler (i andre land brukes det mere sprøyte middler på åkrene og matn) som ikke er helt bra!

    27. Hvis du ikke er veganer bør du prøve hallomi 😊 Driiitgodt i stedet for kjøttburger! Og det er veldig lett å lage paneer ost til indiske gryter🙏

    28. Jeg kuttet ut kjøtt(har ikke kuttet ut fisk helt ennå) etter at jef leste er innlegg du hadde skrevet tidligere😊
      Planen er å kutte ut fisk også etterhvert, men er en start ihvertfall😊

    29. Grisebonde23: 2/3 av alt kornet som blir produsert i Norge blir gitt til husdyr, så at vi ikke kan produsere mer plantebasert mat til folket i Norge stemmer ikke.

    30. Yeeey!! Blir så glad av å lese, du er herlig som tar opp dette og bruker stemmen din til å inspirere andre:) wiiii, stå på!!:D

    31. Tusen tusen takk for at du tar opp dette og gjør folk oppmerksomme. Jeg kunne ikke vært mer enig i det du sier, og det er flott at noen med så stort publikum velger å skrive om dette. Jeg er for øyeblikket veganer (kun for en måned), men etter å ha lest om kuproduksjonen (du kan feks se cowspiracy på netflix) har jeg tatt helt avstand fra ku melk og ost også. Mandelmelk, havremelk og soyamelk smaker faktisk MYE bedre, og det finne SÅ mange veganske alternativer til ost. For ikke å snakke om egg og hvor grusomt kyllingene har det… Anbefaler deg å teste det ut en måned – da forstår man hvor lett det er og jeg har oppdaget så mye digg annen mat (som også er super sunn) og faktisk gått ned i vekt!

    32. Hei Andrea!
      Er så bra at du bruker stemmen din til noe så fornuftig, fantastisk at du har sluttet å spise kjøtt <3
      Selv har jeg veldig lyst til å kutte ut kjøtt, men sliter litt med oppskrifter og slikt, kunne du begynt med litt vegetarvennlige oppskrifter på bloggen? Hadde vært helt supert 😀

    33. YEY 10/10 på dette innlegget Andrea!!! FANTASTISK at du bruker stemmen din til noe viktig. Gjerne kom med et innlegg om enkle tips om å leve som vegeterianer. For eksempel: dokumentarer å se, nettsider å få informasjon, kjøttfrie middager, kjøtterstatninger, kjøttfrie måltider generelt. Bare for å vise flere at det går an å grille i parken uten og måtte kjøpe pølser. Mange ser det som håpløst å slutte og spise kjøtt (er bare vanesak, men mange skjønner ikke det), så ville vært supert å vise flere at det er overkommelige, og at man kan leve et normalt liv selv om.

    34. Kutte ut kjøtt? Hadde ikke vært et alternativ for MEG om jeg hadde fått penger for det en gang. Å være vegetarianer er tydeligvis 2018?s store hit. Synes det for øvrig er merkerlig at alle de store bloggerne har blitt det de siste årene?! En etter en hiver seg på denne trenden. Misforstå meg rett, men all kreditt til dere som klarer det, men for meg er det mye annet jeg heller engasjerer meg i. Hadde sikkert spist hund og katt også jeg, om det hadde vært vanlig. Nå liker ikke jeg dyr i det heletatt da, pga årevis med allergi.. Synes bare det er så synd at vi som lever som du/dere gjorde før, å spiser kjøtt, skal bli snakket ned om pga at dere har tatt et annet valg i livet enn oss? Verden kommer aldri til å bli kjøttfri. Vi respekterer at dere ikke spiser kjøtt lenger, men er det ikke vårt valg om vi vil hive oss på den samme «trenden»? Jeg høres sikkert skikkelig grusom ut nå, men dette er noe jeg tenker på ofte, da jeg daglig leser topplistebloggene. Du sier du ikke har spist kjøtt på 5 mnd. Det er deg. Plutselig er det galt av Norge å spise kjøtt? Verden/Norge forandrer seg ikke så mye på 5 mnd bare for at en gjeng med bloggere har bestemt seg for å leve uten kjøtt. Ta f.eks. 5 mnd og gange det med Norges befolkning, så har du tiden i fremtiden der Norge evt kunne blitt et vegatarisk folkeslag. Deet er lenge til det….. om det heletatt skjer. Tvilsomt.

    35. Så flink du er! Det er så bra at du skriver om dette ❤️ Det er helt forferdelig hvordan dyrene har det. Har selv vært pesceterianer i 3 år, og begynnte for noen mnd siden å spise helt vegansk.

    36. Hei Andrea! ❤ Så fantastisk at du har kuttet ut kjøtt. Det gjorde jeg selv også for rundt 3 år siden, da jeg ikke greide å rettferdiggjøre å spise døde kropper lengre. Likevel fortsatte jeg i min uvitenhet å spise andre animalske produkter som egg, melk og ost. Så fant jeg ut at i eggindustrien blir hannkyllingene sortert ut og kvernet/kvalt levende etter klekking(fordi de ikke kan legge egg) før hunnkyllingene blir sendt til både frittgående, økologiske og vanlige gårder for å legge egg i 1-2 år for så å bli drept fordi de ikke er profitable lengre.
      I melkeindustrien må kyrne bli tvangsinseminert for så å gå gravid i 9 mnd, føde en kalv som blir tatt fra mora 0-3 dager etter fødsel og enten(om han er gutt) blir sendt til slakteriet mens han enda er et barn eller(om hun er jente) bli tvangsinseminert på samme måte som mora hvert år til hun også blir sendt til slakteriet i en gjennomsnittsalder av 4 år(i Norge).
      Dette er ikke noe jeg ønsket å støtte, så jeg ble veganer. Her har du som leser dette et par videoer du kan kikke på for å lære mer om hva du støtter hver gang du kjøper noe animalsk på butikken og hvordan du kan unngå å støtte det: Matindustrien i Norge: https://www.youtube.com/watch?v=9BmUTqPyl8I&t=439s
      Earthlings(dokumentar fra USA): https://www.youtube.com/watch?v=BrlBSuuy50Y
      The best speech you will ever hear(Gary Yourofsky): https://www.youtube.com/watch?v=es6U00LMmC4
      How to go vegan(That Vegan Couple)
      Å være veganer er lett etter overgangsperioden, her er en ressurs for deg om du ønsker å prøve det ut(med gratis hjelp!) i 22 dager:
      veganerutfordringen.no / challenge22.com
      Ble du sint og frustrert av dette og ønsker å gjøre noe med det utover å leve vegansk kan du joine din lokale Anonymous for the Voiceless-gruppe på facebook(AV: *DIN BY*) og bli aktiv sammen med oss og påvirke andre til å velge vegansk ❤
      Håper inderlig denne kommentaren blir lest!

    37. Dere vegeterianere er de rareste selvmordskandidatene jeg vet om. Dere nekter å spise noe kroppene deres trenger for å overleve. Det er greit for meg, men det ser så dumt ut.

      Jeg liker ikke kjøtt, fordi det smaker dritt. For meg så er alt kjøtt stort sett det samme og det smaker stort sett likt; forferdelig. Det smaker kokt søppel. Men jeg spiser kjøtt hver dag, fordi jeg må bygge muskler og overleve. Hvis jeg kun spiser høy med gressklippersaus så kommer jeg først til å bli så svak at jeg ikke orker å løfte armene også dør jeg.

      Så hvis dere vil ta livet av dere på en så idiotisk måte, så er det deres valg og det er helt greit for meg. Men dere bør ikke forsøke å tvinge andre folk til å ta livet av seg. Dere prøver å presse folk til å ikke spise kjøtt, det er kjøtt-shaming på sitt verste. Hva blir det neste, tvinge folk til å slutte å drikke vann? Dere er forvirrede hippie vegeterianere, dere klarer ikke å tenke ordentlig fordi dere ikke spiser og er konstant underernærte. Dere lider av protein, vitamin, mineral og kalorimangel. Og det er helt greit, men dere må holde dere langt unna andre folk sine liv og andre folk sin mat. Dere prøver å overbevise folk om å ta livet av seg, sakte, det er ganske alvorlig. Det er faktisk straffbart.

    38. Er dere møkkete hippier klar over at mennesker er kjøttetere? Prøv å få en ulv til å slutte å spise kjøtt. Og lykke til. 🙂
      Det morsomme med dere er at dere preker høyt om å kun spise gress og ser ned på alle som spiser kjøtt. Men hvis der havner i en situasjon uten mat og dere blir sultne nok, så kommer dere til å gnage rått kjøtt av et rådyrkadaver uten å mukke. Fordi slik er mennesker, vi er rovdyr og vi spiser kjøtt. Den eneste grunnene til at dere hippier kan leke vegeterianere, er at dere bor i et rikt land med masse mat. Så dere lever i luksus, dere kan velge hva dere vil spise. Men ta bort luksusen og valget, og dere kommer til å spise kjøtt akkurat som alle andre. Dere prøver å undertrykke deres egne naturlige instinkter, det er ingenting annet enn lattterlig. Dere hadde spist grillet rotte hvis dere ikke hadde noe annet valg, dere er bare ekstremt bortksjemte og kravstore. Dere har aldri opplevd nød eller sult, så dere tror det går ann å overleve og trives på kun grønnsaker.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg