INVISALIGN: 5 år etter

// Annonse

Hei folkens! ♥ I dag tenkte jeg å gi dere en aldri så liten oppdatering på Invisalign og hvordan tennene mine er i dag- 5 år etter behandling hos Dentalia tannlegesenter i Nydalen. Mange av dere husker kanskje jeg blogget mye om dette før en god del år siden? Invisalign er for dere som ikke vet det en “usynlig” tannregluering. Det er et fantastisk alternativ til de som ønsker en forandring på tennene sine, men som ikke kunne tenkt seg den klassiske togskinne-reguleringen. Selv var jeg 19 år gammel da jeg kom over invisalign, og jeg ble så utrolig glad for at det fantes en alternativ behandling til regulering som nesten ikke var synlig, men som kunne gjøre samme jobben. Personlig var det spesielt den ene hjørnetannen i øvre tannrad som plagde meg, da den satt veldig høyt opp og stakk litt ut. Slik så tennene mine ut før behandling:

Tennene mine var absolutt ikke ille før Invisalign behandlingen, men det var hjørnetennene mine + den ene fortannen som gikk litt over den andre som plagde meg. Etter å ha vært på konsultasjon hos Dentalia ble jeg til min store glede fortalt at dette kunne Invisalign enkelt fikse opp i, og at jeg var en perfekt kandidat for behandlingen. Vi gjorde avtrykk av tenenne mine slik at de kunne bestille skinner og vi kunne sette i gang prosessen. Det er nemlig slik Invisalign funker: det er usynlige skinner som man fester på tennene sine, og som man kan ta ut og inn som man vil. Man skal ha de på så mye som mulig i løpet av døgnet, men tar de naturligvis ut når man spiser osv. Jeg fikk nye skinner ca hver 14 dag, som var litt strammere for hver gang, og som sakte men sikkert endret tannstillingen min. Slik ser en Invisalign-skinne ut:

For hver gang jeg var hos Dentalia fikk jeg en pakke med fire sett skinner. Så jeg var der ca hver andre måned for å få nye skinner + følge med på tennene mine for å se om noe måtte endres. Vanligvis varer en Invisalign behandling i ca 6-12 mnd, og i mitt tilfelle var det 1 år siden jeg hadde ganske feilplasserte tenner som tar lang tid å flytte. Jeg ble veldig positivt overrasket over hvor raskt man ble vant til å ha skinnene i munnen, og det var faktisk ikke ubehagelig i det hele tatt. De første dagene med nye skinner kunne det føles litt “stramt”, men etter det var det helt smertefritt og en veldig smidig prosess. Jeg synes dessuten det var sykt digg å faktisk kunne ta reguleringen ut når jeg ønsket, feks om jeg skulle ta bilder/dra i en bursdag/date eller en eller annen situasjon du ikke er sååå keen på å ha regulering. Det er helt genialt å ha den muligheten! 

Her kan dere se skinnene på tennene mine! Ganske usynlig eller hva? Invisalign er virkelig noe helt annet enn den klassiske togskinne-reguleringen. For meg som 19 åring hadde det vært helt uaktuelt, så det er virkelig helt fantastisk at det finnes alternativer for voksne som av diverse grunner ikke fikk regulert tennene sine som barn.

Etter ca 23 forskjellige skinner og et år senere hadde smilet mitt fått en totalforandring! Hjørnetennene mine hadde gått ned slik de skulle være, og den skjeve fortannen var justert perfekt ved siden av den andre. Endelig hadde jeg fått drømmesmilet mitt 🙂 Her ser dere tennene mine før og etter Invisalign behandling:

Ganske sykt eller hva? I dag elsker jeg smilet mitt fra siden, mens før Invisalign nektet jeg å smile i profil.

For at tennene mine skulle holde seg like fine og ikke flytte på seg, satt tannlegen min Carl-Henrik på en såkalt retainer. Det er en metall-streng man fester bak tennene slik at de holder seg i ønsket posisjon. Denne var litt ubehagelig og uvant å ha i munnen de første dagene, men siden det har jeg ikke kjent noe som helst til den og blitt helt vant til å ha retainer.

Nå er det hele 5 år siden jeg ble ferdig med Invisalign-behandlingen, og siden den dagen har jeg elsket tennene mine. De har ikke flyttet seg en millimeter siden jeg tok av reguleringen og har holdt seg slik de skal takket være retaineren. Jeg er så utrolig glad for at jeg bestemte meg for å teste ut Invisalign, og har aldri angret på beslutningen. Et pent smil er absolutt verdt å investere både tid og penger i, for det er det fineste du kan bære!!

Tre gode grunner til å velge Invisalign?

Invisalign tillater normal tannpuss og bruk av tanntråd som generelt er mer utfordrende ved bruk av tradisjonell tannregulering.

♥ Du kan ta ut og inn skinnene som du vil, og det er enkelt å følge med på/se resultatene underveis.

Skinnene er nesten usynlige, noe som gjør at de fleste ikke vil være klar over at du er under behandling.

Jeg går fortsatt hos Dentalia tannlegesenter i Nydalen til min faste tannlege Carl-Henrik, og dit har jeg gått siden 2014. Jeg ELSKER Dentalia på alle måter, og det er virkelig et tannlegesenter å anbefale for alle som bor i Oslo og omegn. Lokalet er nyoppusset og superfresht, de har toppkvalitets utstyr og alle som jobber der er såååå hyggelige og flinke. Jeg synes oppriktig det er en hyggelig opplevelse å dra til tannlegen, og det er en veldig god følelse. Jeg pleier å dra til Dentalia ca 2 ganger i året for å ta favorittbehandlingen min airflow (skikkelig god tannrens), og så tar vi en undersøkelse av tennene mine årlig for å se at alt står bra til. Dentalia er også helt rå på bleking av tenner, som jeg har gjort flere ganger der selv 😊

Hvis noen av mine følgere er interessert i å høre mer om Invisalign er noe for dere, så anbefaler jeg virkelig å ta kontakt med Dentalia for en uforpliktende konsultasjon. Om dere vil lese mer om behandlingen + se en liten video av meg som forteller om min Invisalign opplevelse kan dere trykke HER

Ellers kan Dentalia kontaktes på tlf 23 00 79 00, mail [email protected] og på adressen Nydalsveien 33, Torgbygget, plan 2.

Hvis dere vil lese noen gamle innlegg jeg har skrevet om Invisalign-prosessen kan dere trykke HER og HER.

27 kommentarer

Siste innlegg