hits

UKE 3

(annonselenke)

Hei fininger ♥

Vet mange av dere er interesserte i at jeg skal blogge mer om trening og mat, s det er noe jeg har bestemt meg for dele mer om med dere fremover. Jeg er ekstremt interessert i alt som har med trening og sunn mat gjre, og vil si jeg kan mer enn gjennomsnittet. Spesielt nr det gjelder hva man br spise, og ikke minst har jeg en veldig god oversikt over nringsinnholdet i det aller meste. Er s mye man tenker er helt ok spise- feks grnn pesto, men guess what? I ET glass grnn pesto er det over 1000 kcal og det inneholder hele 52 gram fett per 100 gram. Not good! Det kan selvflgelig nytes med god samvittighet en gang i blant, men er kanskje ikke noe man br spise hver dag. Til sammenligning kan du faktisk spise nesten ti kyllingfilleeter for de samme kaloriene. Gjett hva du blir mettest av? ;-) Hehe, synes slikt er superinteressant. Vil gjerne komme med enda flere eksempler og lre dere mer hvis dere synes det er kult lese om ♥ 

BUKSE HER (loooove it)

Uansett! Det er n 3 uker siden jeg begynte med PT-timer og "strengt" kosthold. ret i Bergen har virkelig ikke vrt bra for kroppen snn fysisk, i alle fall ikke det siste halvret, som bestod hovedsaklig av mye festing og nattmat p Mc Donalds. Jeg er svak, slapp i kroppen, gtt opp over 5 kilo og ftt et par valker jeg aldri har hilst p tidligere- haha. Riktignok ikke overraskende for livsstilen min har vrt alt annet enn optimal! Men vet dere hva? Jeg har kost meg og det er helt greit, jeg angrer ikke p noen mte. Men n fler jeg meg ikke s komfortabel i kroppen min som jeg nsker vre, og savner ogs gleden og energien trening og sunn mat gir meg. S hva gjr jeg da? Jo jeg setter i gang igjen!

Enn s lenge har alt gtt veldig fint. Jeg har hovedsaklig spist sunt, men jeg har ogs skeiet ut et par ganger. Det m jo til! Man kan ikke vre for streng- det blir bde usunt og vanskelig holde. Ellers har jeg trent med pt'en min to ganger i uken, og utenom det trent ca 2-3 ganger i uken ekstra p egenhnd. Da hovedsaklig cardio :-) Har ogs prvd bevege p meg mer enn jeg pleier, og har vrt flink til feks heller g til skolen enn ta trikken. Kjpte meg fitbit (pulsklokke) for noen uker siden, og man kan trygt si at den skritt-telleren har blitt min nye bestie og flgesvenn, haha. S sykt gy sette daglige ml med skritt osv!

Jeg og pt'en min kjrer body scan p Elixia hver 14ende dag, slik at vi kan flge med p resultatene jeg fr og ikke minst som en liten motivasjon til st p videre. Jeg har faktisk aldri hatt s drlig utgangspunkt som da jeg trasket inn der for tre uker siden, og har bde gtt opp en goood del i fettprosent og mistet muskelmasse siden sist vi scannet meg (ca 1 og et halvt r siden). Men! Forrige fredag hadde jeg min frste scan, alts etter 14 dager med trening og sunn mat- og til min store glede hadde jeg faktisk gtt ned 1,1 i fettprosent p bare denne korte perioden. YAY! Skikkelig gy og motiverende. Merker ogs at jeg fr mer overskudd og energi, noe som nesten er det aller viktigste. Gr rundt med en stor lykkeflelse og masse mestringsflelse, det er s deilig!

Og her kan dere se min nye hobby fortiden: food prep! Dette er noe jeg aldri har drevet med tidligere, men guuuud s smart det er. Du srger for at du har sunn mat spise hjemme eller ta med p jobb/skole, man sparer mye tid og ikke minst er det s bra for lommeboka! Maten kostet vel kanskje 80 kr totalt kjpe, og det jeg har laget holder til at jeg fr spist meg mett til lunch/middag ca 4 ganger. Om noen lurer p om det er pasta jeg har laget s er det ikke det. Det er "fettucini" laget av grnne soyabnner, med hele 45 gram protein, 20 gram fiber og bare 14 gram carbs pr 100 gram. Fr kjpt det p Coop extra, helt genialt for oss som trener mye styrke og trenger masse proteiner :-)

N ble dette innlegget veeeeldig langt, men ble vel litt revet med- haha. Kommer til tipse dere mer fremover bde nr det gjelder mat og trening, ikke minst oppdatere dere p hvordan jeg ligger ann. Si i fra om det er noe dere lurer p eller vil jeg skal skrive om neste gang ♥

67 kommentarer

Anbefaler deg lese bloggen til marenaasen og heleneragnhild ang kosthold :) en burde ikke tenkte at det er kalori-innholdet som avgjr om en matvare er sunn eller ikke. Og desutten skapet det et feil syn p mat. Mat er ikke kalorier, mat er nring og drivstoff for kroppen.

Anonym: Tro meg, det vet jeg s absolutt. Men allikevel m man tenke p at energi inn = energi ut nr man vil ha resultater slik som meg, og da er det kcal som gjelder. Man kan g ned i vekt p bare spise sjokolade liksom, s lenge man ligger under hva man forbrenner. Samme som at man kan g opp i vekt av spise masse sunn mat- for selvom det er sunt er det fortsatt energi.

Jeg ser ingenting galt i vre nogenlunde obs p kalorier og nringsinnhold i maten man spiser. Er jo s mange som ikke skjnner hvorfor de aldri gr ned i vekt/legger p seg, og det er ofte grunnet at de egentlig ikke helt har peiling p hva de putter i seg. Feks ntter er sunt fett JA, men du vil mest sansynlig legge p deg om du gomler i deg masse ntter hver eneste dag.

Skal forresten sies at jeg ikke teller kalorier og heller aldri har gjort det, er ikke for vre ekstrem men er som sagt for ha nogenlunde peiling p nringsinnholdet i maten min :)

hvilken strrelse har du i buksa?

Hei kjre Andrea. Det er s fantastisk og supert at du har et brennende engasjement for trening og kosthold. Flott at du ser gleden og verdien i fysisk aktivitet. Samtidig kjenner jeg at jeg blir trist, skuffet og til dels frustrert over dette innlegget. Som en flott (!) jente og med mange gode meninger er dette et av de mer inkompetente og drlig gjennomtenkte av innleggende dine. Fra start til slutt lyser det gjennom av kroppsfokus og det finne idealkroppen. Du nevner kalorier, valker, og kropp - kropp - kropp. Mat er energi til kroppen og JA det er viktig ha et riktig og balansert kosthold. MEN ramse opp slike eksempler med dette fokuset synes jeg er helt feil og gir feil innsikt til mange av de unge jentene som leser bloggen din. De fleste kan nok minimalt om dette med kalorier og energien i kroppens daglige drift. Derfor kan dette gi et galt bilde og er svrt lite heldig. Fysisk aktivitet burde vre forbundet med noe indre motivert. Noe som gir en glede i seg selv og ikke en ytre motivasjon som utseende. Som en stor norsk profil og et forbilde blant unge norske jenter synes jeg denne vinklingen er bde korttenkt og misvisende.

Solveig: Er s lei av at man ikke skal kunne skrive om noe som helst lenger uten at folk skal klage. Hvorfor m dagens samfunn vre s sinnsykt sensitive??? Tler vi ingenting lenger?! La n Andrea f dele sine erfaringer, selv synes jeg ikke det var noe som helst galt med det innlegget her. Som bloggleser vet jeg at Andrea har et sunt forhold til mat og kropp, og jeg tror nok du skal vre trygg p at ingen unge jenter fr spiseforstyrrelser av det innlegget her :P

ELSKER nr du blogger slike innlegg andrea! <3

Likte innlegget veldig godt! Synes du klarer ha et sunt fokus "til tross" for at innlegget handler om kropp :-) Ja takk til flere tips og triks!

hold deg til det du kan.

JATAKK til flere slike innlegg!

Jeg lurte p hvilke merke "pastaen" er? Og om du evt kunne kagt ut bilde av pakken p snap/bloggen/kommentarfelt slik at jeg kan finne nyaktig den du bruker her :)

Line: https://mad.coop.dk/kolonial/ris-pasta-og-baelgfrugter/toerret-pasta/fettuccine-7340011461579 er den her <3

Det er et veldig godt eksempel Andrea, og du har helt rett i det du skriver. Men du burde kanskje tatt en litt annet eksempel, som at 100 gram sjokolade har samme kaloriinnhold som en stor sunn middag. Det blir litt feil ppeke at pesto kan delegge, da vil veldig mange av dine for eksempel mindrerige lesere ikke trre spise pesto lenger. Ingen spiser uansett et helt glass pesto, det er ganske mange teskjer med pesto man fr ut av ett glass, s spise en teskje pesto ved siden av kyllingen og risen er absolutt ikke ille, og det blir ikke mange ekstra kaloriene, men til gjengjeld smaker maten mye bedre enn uten :)

Thea: Var litt drlig formulert av meg. Mener SELVFLGELIG ikke at en dsj pesto til middagen vil delegge alt, det gr heeeelt fint. Jeg tenker mer p kaste i et helt glass med pesto i pastaen sin feks, noe jeg og venninnene mine har gjort en del- haha. :-) Men sant det du sier, skal utrykke meg bedre neste gang.

Hei Andrea, S utrolig kjekt at du kommer med et slikt innlegg! JATAKK til flere!! Hadde vrt helt supert om du kunne skrevet litt om hvilke type trening du gjr: hva cardio? Er det intervaller, isfall hvilke type? Og gjerne mer innlegg av hva du pleier spise for bli fit hihi.

Er inni en skikkelig bra treningsperiode selv, og syntes det er supermotiverende lese slike innlegg! <3 <3 Stor klem til deg

Ingvild: Kjrer intervaller og rask gange i oppoverbakke p mlla. Tenkte begynne med litt spinning ogs, haha! S gy hre at du ogs er inne i en bra periode. You can do this- st p og ikke gi opp om du gr p en smell!!! :) Skal prve motivere masse her inne <3 Stor klem tilbake

Heisann. Digga blogginnlegget ditt. Lurte p hvilken type fitbit klokke du har? Har hatt lyst p det lenge.

XOXO

Anonym: Fitbit charge 2 <33

Hei! Har selv begynt med trening, men sliter holde meg til riktig kosthold.... Hper du kan gi mange tips om kosthold, gode og sunne middager og frukoster! Liker at du begynner komme tilbake til bloggingen! Syntes det er dumt at folk mener at man ikke kan skrive om hva som er sunt, og kropp for den saks skyld, uten at man m blande inn kroppspress! Det er viktig holde seg sunn, st p!!

Malene: Hei! S bra at du er i gang :D Vet det er vanskelig spise sunt, men looover at det blir enklere etterhvert. Nr kroppen ikke lenger er vant til f masse fett, sukker og salt vil den ikke crave det heller. Jeg kjenner feks nesten aaaaldri p stsug, og det er fordi jeg sjeldent spiser noe med sukker i. Det er nemlig ekstremt avhengighetsskapende :) Men kommer gjerne med endel mat-tips fremover, er s mye sunn mat som smaker kjempedigg!!! <3

Digget innlegget jeg, st p flinke! <3 Hadde ogs vrt kjempegy om du satte deg litt mer inn i vegetarisk/vegansk mat. Forventer ikke at du skal bli det, men ingen har vondt av noen veganske mltider i ny og ne :D

Lykke til videre, gleder meg til flge med!

J: Jeg har flere dager i uken hvor jeg ikke spiser kjtt! Prver vre obs p det :-) Tusen takk <3

s bra innlegg! gleder meg til flere innlegg som dette:D

Ble superinspirert av dette innlegget! Hper p mange flere :)

Omg.....orker ikke flere treningsblogger. B O R I N G

Kjempe bra innlegg, vil ha mer av dette <333

Chill folkens

La jenta skrive hva hun vil, nsker hun gjre p den mten s la hun. Hver ting en blogger skriver s kommer det alltid kommentarer at dt gr ut over barna.jg hr lest blogger siden jeg var 13 r og er 22 n. Har aldri blitt pvirket pnoe som helst mte, er hva man selv gjr det til og. La hun lese av kalorier da who cares. Bry dere om deres liv eller slutt flg;)

Hei! Lurte p om du kunne komme med noen sunne mattips til bde frokost, lunsj og middag?😁

Helt enig med Thea :-) snevert eksempel

Kan du skrive om veskene dine?? Du har s mange fine😍😍

Kjempebra innlegg❤️❤️❤️

gy med slike innlegg! uansett, s er det lett glemme: Kroppen trenger fett for forbrenne fett!!! wtf ikkesant, derfor er det superviktig f i seg nok fett til hvert mltid, slik at ikke kroppen sparer p det fettet den har pga kostholdet har underskudd av fett :D

Anonym: Hahaha! Sant det du sier :D Sunt fett er viktig og det nytes med god samvittighet. Meeen igjen m man selvflgelig tenke p mengden der ogs, er lett f overskudd nr det er snakk om mat med mye energi. Feks ntter inneholder jo sunt fett, men selvom anbefales det jo ikke spise mer enn kanskje en hndfull om dagen. Frtser du i deg hele posen s ble det plutselig ikke s sunt og "slanke venlig" alikevel, hehe <3

Tror de fleste har godt av ta i et tak. Spesielt med tanke p overskudd. Men du sier du kan mer om dette med kosthold og trening enn gjennomsnittet. Hvor har du tilegnet deg denne kunnskapen lurer jeg p? Kanskje du kan si hvor du har lest, slik at andre ogs kan lre dette? Og husk, i den store jungelen. Kildekritikk er viktig!

K: Jeg har vrt interessert i dette i revis, og har derfor oppskt mye kunnskap. Det kan vre alt fra artikler, bker, dokumentarer, timesvis med googling til rd av folk som kan mye om trening/mat, enten det er bekjente eller feks pt'er :)

Trenger virkelig motivasjon til starte selv s dette var akkurat det jeg trengte!! st p videre :)

Veldig enig med Solveig over her. Kommenterer ikke s ofte blogger, men fler at jeg m det n. Det er flott at du fler deg bedre, og at du har funnet en snn interesse. Jeg blir derimot redd av hvordan du fremstiller dette. Verken du eller jeg har ndvendigvis problemer med mat, men du har flere tusen lesere som enten har det, har hatt det, eller som er i ferd med f det. For sistnevnte kan slike innlegg var den siste triggeren for at det skal utvikle seg i veldig negativ retning. For dele slik informasjon er det viktig at man sitter p nok kunnskap, og det er det penbart at du ikke gjr. Du har lrt av en pt (som jeg antar) har et 3 mneders kurs, og det er ikke holdbart! Vr s snill og tenk litt Andrea. Du har alltid virket s smart og god!

Elsker snne innleg som dette!! de kan ikke bli for lange, bare skriv alt du vet er s intressant lese hvordan du gjr det med kosthold og trening!! er ikke rart folk er nyskjerrige nr du ser s smashing ut!! <3

Jente 21: Hehehe s utrolig st du er <333 Hyggelig hre!!

Spennende og gy! Kan en del selv om kosthold, og synes det er s vanskelig fordi det er s mye nei-mat. Lite fett er greit nok, men s har du sunt fett. Mye raske karbohydrater er feil men trege karbohydrater er bra. Spis proteiner, men det mange ikke vet er at hvis du ikke trener s har ikke kroppen behov for mer enn X antall gram protein, overskrides dette s blir det omdannet til fett. Jeg tenker at man m spis alt med mte, det er vell den eneste teorien jeg tror fungerer. Det er greit spise ei skje med pesto i pastaen sin, en trenger ikke hele glasset. Hvorfor lide over et vaffelhjerte, spis med god samvittighet men ikke sluk alt osv.. men jeg er enig med deg! Ikke angre p det som er spist. Da kan det bare g en vei og det er oppover.

Anonym: Sant det du sier, er ikke alltid s lett! Men er viktig ikke bli for opphengt i det tenker jeg. Personlig prver jeg bare kutte ut usunn mat, spise rent og ganske magert (utenom feks avocado, fet fisk som laks osv), spise NOK og ikke minst "kicke ass" p treningen. Da fr i alle fall jeg veldig fort resultater :D Spis sunt og tren, s skal nok det holde i massevis.

Hvor er genseren din fra? :) <3

Kan du legge ut alle treningsvelsene du gjr p studio? Og hvor mange du tar?

Og legge ut all maten du lager i den foood prep? Hva man trenger kjpe inn osv? Har s veldig lyst til gjre det jeg og, 'en nsker at det skal vre bde BILLIG og sunt. Hva studerer du forresten?

Anonym: Tenkte komme med et innlegg med kanskje 5 forskjellige food preps! Kan nok ta bittelitt tid da, m rekke lage all maten- ikke minst spise den :P

Kan ogs legge ut et par treningsprogrammer <3 Ellers tar jeg som oftest 10-12 reps x3 p typ alle styrkevelsene mine :)

hei.har din pt mange rs erfaring med kosthold og trening? er selv p diett for minske fettprosent og ke muskelmasse, men har overhode ikke no form for kjttdeig eller chilisaus i dietten ;o. er jo sukker i sausen s bare lurte. veie inn hver 14 dag med bodyscanner burde bli til en gang hver ca 5 mnd f.eks.og heller bruke badevekt, hver sndag f.eks hjemme tidlig p morgenen helst. :) brun ris, istedenfor pasta. osv. uansett, lykke til med trening!

Anonym: Jeg er ikke p diet, s derfor spiser jeg feks chillisaus- haha! Jeg er for gjre det til en livsstil, og vil derfor ikke vre ekstrem. Ellers er det ikke lurt veie seg en gang i uken nei, veie seg br man faktisk ikke gjre i det hele tatt. Muskler veier mer enn fett, og derfor vil vekta vre veldig missvisende. Sist jeg hadde en snn her periode med pt s man en SKIKKELIG stor forskjell p kroppen min, men jeg hadde kun gtt ned 900 gram i vekt. Aka er vekt egentlig bare tull og noe i alle fall jeg ikke konsentrerer meg om :) Masse lykke til du ogs!

Hei!

Liker disse innleggene kjempegodt!!

Vr s snill vre forsiktig nr du omtaler innhold i matvarer! Mange kan lett la seg pvirke til tenke at pesto er "farlig" spise. Sitter her selv med anoreksi og er ikke s kult hre om enda en ting man ikke br spise. Jeg vet hvor lett pvirkelig mange kan vre, inkludert meg selv :/

Hper s inderlig du kan skrive mer om kosthold fremover! Jeg har ogs kommet ordentlig i gang med treningen, men sliter litt med vite hva jeg aller helst br spise for ke prestasjoner p trening. N m det sies at jeg kan veeeldig lite om dette med hva man br f i seg, s hadde satt stor pris om du hadde skrevet litt om matvarer og matretter som egner seg godt i en sunn livsstil.

Hper du vil skrive om hva du pleier lage nr du food preper, og hvordan du trener cardio:D

Gy og motiverende med slike innlegg :D St p!!

Bra og interessant innlegg, vil gjerne hre mer om dette temaet! Kanskje du kunne skrevet om dette jevnlig slik at vi kan henge oss p "programmet" ditt? Hadde ogs ble veldig glad hvis du skrev et innlegg om treningene dine(velser, repetisjoner, sett, hvor mye du lfter osv) og om hva du spiser i lpet av en dag/uke<33

Ser du allerede har svart p en kommentar om lage innlegg om foodprep, skulle til kommentere om du kunne lage det - men da gleder jeg meg :D

Snuser du fortsatt? Og fler du at det har en innvirkning p treningen? Har hrt at man kommer i drligere form av snuse mye

Mer av dette!! Du er kjempe flink, og en stor motivator! St p, og blir s glad nr du deler med oss - syntes det er fint med en god balanse p innleggene med litt mat/trening, tips, klr og andre hverdags tanker <33

Jeg er kanskje svak og sliter med drlig selvtilit, men det er jeg garantert ikke den eneste som gjr. Dette innlegget fikk meg til begynne tenke p fettprosent (noe jeg aldri har tenkt over fr) og til tenke over at pesto, som jeg er veldig glad i, ikke er noe jeg kan spise mer. Jeg er heldigvis gammel og erfaren nok til la dette g over med dagen, men det tror jeg det dessverre er mange andre unge jenter som ikke er. Jeg forsker ikke "ta deg" p noe vis eller skrive noe negativt bare for gy. Jeg vil bare at du skal reflektere over dette i ett minutt eller to og tenke over hvordan dette innlegget kan pvirke spesielt ungdommen som flger bloggen. Selv om du ikke sier at man ikke skal spise pesto kan en 15r gammel jente som er helt frisk tenke at hun plutselig ikke skal spise pesto. Jeg ber deg om i hvert fall ikke liste opp innholdet i matvarer, det kan gjre mer skade enn nytte.

Kjenner jeg blir supermotivert til begynne trene igjen og spise mer sunn mat etter eksamen! Hper p flere innlegg med eksempler p sunn mat, som frokost, lunsj og middag, og evnt snacks :) og om du ogs vil dele noen treningsvelser du kjrer <3 lykke til videre med PT. og trening!

Hei!

Hvor trener du og hvordan valgte du PT? Synes det er vanskelig vite hvem som er riktig for meg og mine ml.. Har PTen din ogs laget kostholdsplan til deg, samt treningsplan nr dere ikke trener sammen?

Mange sprsml her, hehe.. Takk for svar!:)

Er det kjttdeig du har til? Har du krydret den med noe? Hvilken chilli saus kjpte du til? Liker veldig godt snne inspirerende innlegg!!:)

Bra du skriver dette s folk gjr seg bevist, men mener du rlig og oppriktig at noen spiser et glass med pesto? Det er kanskje en spiseskje eller to....

Dette du skriver om kcal inn - kcal ut er en sannhet med modifikasjoner... For mlet er jo aldri g ned i vekt! Mlet er jo ha mindre fett og mer muskler. Da man ser feitere ut hvis man bare kvitter seg med kg (da forsvinner mye muskler og alt blir slappere). Vi som trener br ha i oss mest karbohydrater! Mye karbohydrater. En moderat mengde protein, og minimalt med fett! Om du prver det skal du se at det skjer veldig mye p kort tid!

Naaam!

Kan du kanskje begynne skrive snne sunne mat-innlegg? Synes du er s flink p det, og det ser s godt ut :-D

Veldig bra at du vil fronte en sunn livsstil, jeg er glad for at det har blitt flere som gjr det n! Men du burde kanskje ha litt mer kunnskap om enkelte ting fr du uttaler deg. Pesto hadde jeg blant annet p dietten min - til bikinifitness konkurranse. Derfor syns jeg det er litt dumt at mange kanskje tror at det er noe de ikke burde spise n. Ingen spiser et glass med pesto, men en teskje eller to kan vre bare bra det. Kroppen trenger fett ogs :-)

Hvilke velser gjr du for beina og rumpeomrdet? Ser ut som bakdelen er blitt litt mer flat? Er det noe du gjr for at den blir mer "stram", om du forstr? :)

hei andrea! bra du interesserer deg for trening og kosthold :) tenkte bare si at pesto er kjempesunt! det burde du kanskje ha merket deg fr du skrev dette innlegget. grunnen til at det er mye kalorier i pesto, er at det inneholder mye sunt fett. fett generelt inneholder mye kalorier. derfor er det et hyt kaloriinnhold i pesto, men dette kommer som sagt fra sunt fett, som er bra for kroppen :) viktig at man ikke bare tenker i kalorier, det er tross alt nringsstoffene som er det viktige! hper du kanskje kan huske p dette neste gang du bestemmer deg for dele slikt p bloggen :)

Til alle unge jenter som begynte frykte pesto n. Ikke tro p det, og les dette innlegget http://julierafoss.com/?p=11912 skrevet av en PT selv.

Skriv en ny kommentar